Kan inenten verplicht worden door werkgever ?

Kelly_pl
Topic Starter

Kan inenten verplicht worden door werkgever ?

#1 , 14 okt 2014 20:55

Binnenkort moet ik op medisch onderzoek voor het werk.
Nu zijn enkele collega's vandaag reeds naar de medische controle gegaan, en ik kreeg te horen dat de inentingen tegen hepatitis A en B bij iedereen verplicht inorde moet zijn.

Ik persoonlijk ben tegen inenten en ik zal mij dan ook niet laten inenten.
Van collega's kreeg ik te horen dat ik dan waarschijnlijk het werk niet meer zal mogen uitvoeren.

Ik werk in een kinderopvang met kinderen tussen 6 en 12jaar.
Kunnen inentingen idd verplicht worden?
In het contract en arbeidsreglement staat hier niets over vermeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 okt 2014 22:09

men kan je effectief ontslaan indien je geen inentingen wenst, omdat er geen medische contraindicaties zijn en u anders de gezondheid in gevaar kan brengen van de kinderen.

WP002

#3 , 15 okt 2014 17:36

In sommige beroepscategorieën kan het inderdaad verplicht worden, bijv. mensen die beroepsmatig met vee in aanraking komen, en in andere beroepscategorieën is het gewoon verstandig om het te doen. Overigens: zich niét laten inenten is principieel heel dom.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2014 19:19

Ik ken organisaties waar de vakbonden alles in het werk hebben gesteld om hun leden/personeelsleden verplicht te laten inenten tegen alle hepatitis vormen dus zeker tegen C.
En in uw geval was/is het enkel A en B.
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Ziekte ... accinatie/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS hepatitis B als volwassene krijgen is niet zo leuk en duurt een hele tijd ... en is alles behalve leuk.

denlowie

#5 , 15 okt 2014 19:49

@ franciscus tegen hepatitis C kan men niet ingeënt worden, ik weet dit per toeval omdat ik immum bent voor alle drie A, B en C hepatitis, heb per toeval daar veel onderzoeken voor gehad in het UZ van Gent, omdat men ook per toeval ontdekte dat ik antistoffen had voor deze ziekten, er moet ooit 55 jaar geleden eens een besmetting geweest zijn, maar persoonlijk heb ik dit nooit geweten ook mijn ouders niet..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#6 , 15 okt 2014 20:00

:oops: klopt terug eens nagegaan betreft hepatitis B ...
Klassieke A heb ik zelf gehad als 8-jarige --- en iemand in de familie als volwassene was minder leuk.
Waren inentingen voor hepatitis B ---

Terug naar “Andere”