Mijn zus werkt als poetsvrouw in de privésector (kledingzaak). Ze is arbeider. Ze werkt in het 5-dagenstelsel maar moet ook de zaterdag nog 2,5 uur werken. In de week werkt ze van 7u30 tot 15u00. Die uren zijn contractueel vastgelegd. Haar arbeidsprestaties zijn ondanks het 5-dagenstelsel dus over 6 dagen gespreid (ook op zaterdag).
Wie bepaalt of er in het 5 dan wel het 6-dagenstelsel gewerkt wordt? In het bedrijf waar ik vroeger werkte was voor sommigen die slechts in de week werkten ook het 6-dagenstelsel van toepassing hoewel ze dus slechts 5 dagen werkten.
Het enige wat ik kan bedenken is:
1. dat het 5 dan wel 6-dagenstelsel relevant is voor de sociale zekerheid (ziekte/verlof).
2. dat het de werkgever is die bepaalt onder welk stelsel gewerkt wordt (vraag hierbij: beslist de wekgever autonoom of zijn er regels die verschillen naar sector resp. paritair comitéà
3. dat de werkgever (werknemer?) in functie van het dagenstelsel sociale bijdragen betaalt. Kan het dagenstelsel vrij bepaald worden of zijn er toch voorwaarden?
4. los van het van toepassing zijnde dagenstelsel ( 5 dan wel 6 dagenstelsel) zou het contract/arbeidsregelement bepalend zijn voor de uren waarop de arbeid gepresteerd wordt
Is het bij de gegeven situatie mogelijk dat mijn zus omdat ze in het 5-dagenstelsel werkt om die reden de zaterdag niet meer werkt? De uren van de zaterdag verdeelt over de 5 weekdagen? Kan dit eenzijdig?
Mijn vraag: zijn mijn veronderstellingen 1. t.e.m. 4. correct?