5 dagenstelsel en toch 6 dagen werken

ecvcaute
Topic Starter

5 dagenstelsel en toch 6 dagen werken

#1 , 29 jun 2014 00:40

Mijn zus werkt als poetsvrouw in de privésector (kledingzaak). Ze is arbeider. Ze werkt in het 5-dagenstelsel maar moet ook de zaterdag nog 2,5 uur werken. In de week werkt ze van 7u30 tot 15u00. Die uren zijn contractueel vastgelegd. Haar arbeidsprestaties zijn ondanks het 5-dagenstelsel dus over 6 dagen gespreid (ook op zaterdag).

Wie bepaalt of er in het 5 dan wel het 6-dagenstelsel gewerkt wordt? In het bedrijf waar ik vroeger werkte was voor sommigen die slechts in de week werkten ook het 6-dagenstelsel van toepassing hoewel ze dus slechts 5 dagen werkten.

Het enige wat ik kan bedenken is:

1. dat het 5 dan wel 6-dagenstelsel relevant is voor de sociale zekerheid (ziekte/verlof).

2. dat het de werkgever is die bepaalt onder welk stelsel gewerkt wordt (vraag hierbij: beslist de wekgever autonoom of zijn er regels die verschillen naar sector resp. paritair comitéà

3. dat de werkgever (werknemer?) in functie van het dagenstelsel sociale bijdragen betaalt. Kan het dagenstelsel vrij bepaald worden of zijn er toch voorwaarden?

4. los van het van toepassing zijnde dagenstelsel ( 5 dan wel 6 dagenstelsel) zou het contract/arbeidsregelement bepalend zijn voor de uren waarop de arbeid gepresteerd wordt

Is het bij de gegeven situatie mogelijk dat mijn zus omdat ze in het 5-dagenstelsel werkt om die reden de zaterdag niet meer werkt? De uren van de zaterdag verdeelt over de 5 weekdagen? Kan dit eenzijdig?

Mijn vraag: zijn mijn veronderstellingen 1. t.e.m. 4. correct?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 jun 2014 08:41

waar is bij haar vastgelegd dat ze in het 5-dagenstelsel werkt?

ecvcaute
Topic Starter

#3 , 02 jul 2014 19:31

Mijn zus gaat uit van haar vakantiefiche voor 2014. Ze heeft een soort standaardformulier (?) ontvangen waarop staat 20 dagen in het vijfdagenstelsel weliswaar met de opmerking dat die 20 dagen herleid moeten worden naar het stelsel waarin gewerkt wordt als dat niet het 5-dagenstelsel is.

Vandaag is ze naar de vakbond geweest. Daar werd haar meegedeeld dat ze volgens de uren vastgelegd in het contract (ma - vr: van 7u30 tot 15u00 en za van 7u30 tot 10u00) in het 6-dagenstelsel werkt en dus recht heeft op 24 dagen vakantie. Morgen zou de vakbond nagaan onder welk arbeidsstelsel ( 5 dan wel 6) de werkgever aangeeft dat ze werkt (ik vermoed bij vakantiekas maar weet het niet precies).

Mijn vraag:
1.is het aantal dagen waarop arbeid gepresteerd wordt, bepalend voor het arbeidsstelsel (6 dagen werken = 6 dagenstelsel ook al is dat op bepaalde dagen maar 2,5 uur)?
2.dient het stelsel contractueel vastgelegd of is de arbeidsregeling van het contract bepalend voor het arbeidsstelsel? Zijn er verschillen al naargelang de sector resp. het paritair comité? Misschien de CAO?
3.kan de werkgever zelf bepalen in welk dagenstelsel hij een werknemer tewerkstelt of dient hij daarbij bepaalde regels in acht te nemen? Welke wetgeving is van toepassing? In mijn cursus arbeidsrecht vind ik niets terug en Google spreekt alleen over het aantal dagen vakantie.
4. wat is het belang van het dagenstelsel (voor vakantie resp. andere kwesties van sociale zekerheid bv. ziekte)?

Reclame

JPV

#4 , 02 jul 2014 23:00

1. ja, maar ik zie niet in waarom je daar belang aan hecht.
2. wettelijk werkt iedereen in België in principe zesdagenstelsel, sectoraal zijn massa's uitzonderingen.
3. nee
4. geen eigenlijk :p

Terug naar “Andere”