Onwettig Afwezig Gevolgen

Leilany
Topic Starter

Onwettig Afwezig Gevolgen

#1 , 17 jun 2014 16:53

Om het makkelijker te maken pas ik mijn vraag hier wat aan.
Wat zijn de gevolgen wanneer men onwettig afwezig is?

Maandag 23Juni verhuizen wij met verhuisfirma/lift.
Aangezien dit de enige mogelijke dag is dat ze beschibaar waren en we eind die week helemaal uit ons huidig appartement moeten kan het dus niet anders.
Mijn man moet normaal gezien die namiddag werken van 15u30 tot 20u15.
Hij heeft hiervoor verlof aangevraagd, maar dit werd geweigerd omdat ze geen vervanging vinden.
( Normale vervanging is op vakantie en de poetsvrouwen vragen ze alleen als hij ziek zou zijn ).
Stel dat mijn man die 4uur onwettig aanwezig is, wat zijn daarvan de gevolgen?

We kunnen echt enkel die dag verhuizen en ik helemaal alleen dat lukt natuurlijk niet.
Hij is voor de rest steeds aanwezig, bijna nooit ziek, doet bijna iedere week overuren (zelfs op zondag)...
Laatst gewijzigd door Leilany op 17 jun 2014 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 17 jun 2014 17:53

Is het niet zo dat men sowieso een dag verlet krijgt op de dag dat men verhuist? Of was dat goodwill van de firma waar ik werkte?

---------------

anderzijds: is het nodig dat uw man erbij is als de verhuisfirma komt verhuizen? U bent er toch ook bij? Is dat niet voldoende?

Leilany
Topic Starter

#3 , 17 jun 2014 17:59

@Mariette, Volgens mij is dit jammer genoeg niet overal denk ik. Normaal gezien zou hij het krijgen, maar ze vinden geen vervanging en de poetsvrouwen vragen ze alleen als het gaat om ziekte.

Reclame

JPV

#4 , 18 jun 2014 09:04

Als je man kan bewijzen (alle elementen samen):
- dat hij absoluut onmisbaar is bij de verhuis
- dat alle firma's gecontacteerd werden in de buurt, maar niemand op een ander ogenblik beschikbaar is
- dat de verhuis niet te voorzien was op voorhand
- dat hij absoluut de hulp nodig heeft van de verhuisfirma

dan kan hij verlof om dwingende reden nemen. Anders zou ik gewoon de verhuisfirma laten komen en je man laten gaan werken. Gezien het gaat over een appartement en je meestal toch zelf de meeste spullen kan verhuizen, kan dit toch ook niet zo problematisch zijn? De persoonlijke/waardevolle spullen kan je zelf verhuizen, enkel voor de kasten en dergelijke heb je een probleem, maar daar is je man normaal niet essentieel nodig voor.

Onwetttige afwezigheid die bewust gepland is, is een reden voor ontslag om dringende reden.

JPV

#5 , 18 jun 2014 09:05

Is het niet zo dat men sowieso een dag verlet krijgt op de dag dat men verhuist?
daar is geen akkoord over in 99% van de sectoren.

Terug naar “Andere”