Tijdskrediet -> gevolgen voor verlof etc.

VDG2
Topic Starter

Tijdskrediet -> gevolgen voor verlof etc.

#1 , 13 mei 2014 07:11

Ik neem sinds 1 april 6 maanden tijdskrediet op in het stelsel 4/5. Hier heb ik een aantal vraagjes over.
Ik werkte voordien fulltime.

Mijn werkgever gaat nu, n.a.v. het tijdskrediet, 4 (van de 20) wettelijke verlofdagen uitbetalen. Is dit correct?
Ik heb vorig jaar fulltime gewerkt dus heb sowieso recht op 20 dagen. Gezien ik nu 4/5 werk neem ik verlof op in dit stelsel. Ik begrijp dan ook niet waarom er 4 dagen worden uitbetaald. Ik neem tenslotte maar 6 maanden tijdskrediet. (4=prorata voor 1 jaar. Dus 6 maanden is mijn insziens 2 dagen?)

Naast het bovenstaande wordt mijn enkel en dubbel vakantiegeld voor 2015 eveneens uitbetaald in december. Hier begrijp ik al helemaal niks van. Is dit gebruikelijk, kan/mag dit? Ik zie niet goed wat dit met tijdskrediet te maken heeft. Ik ga tenslotte niet uit dienst??

Ook mijn compensatiedagen en educatief verlof worden prorata herberekend. Dat begrijp ik. Ik weet enkel niet of de berekening correct is. Ik heb normaal recht op 10 compensatiedagen en 120 uur educatief verlof. Kan iemand eens het juiste aantal resterende dagen berekenen?

Tot slot heb ik problemen gehad met de aanvraag bij de RVA. Initieel was het de bedoeling om tijdskrediet met motief opleiding op te nemen. Ik volg namelijk een universitaire studie. De opleiding zelf voldoet aan de voorwaarden.
Ik heb de aanvraag gedaan bij de werkgever die dit heeft goedgekeurd. Periode 1 april tot 30 september. Ter info, ik ben nog minstens 2 jaar bezig met de studies.
Deze aanvraag werd echter geweigerd door de RVA. Probleem is dat het academiejaar loopt tot 15 september 2014. Daarna start het nieuwe academiejaar. Ik kan mij echter nog niet inschrijven voor het nieuwe academiejaar (pas na de examens/ev. 2e zittijd) met als gevolg dat er een 2-tal weken geen geldige inschrijving is in een onderwijsinstelling. Daar had ik uiteraard niet aan gedacht gezien de inschrijvingen elkaar steeds naadloos opvolgen en de opleiding nog 2 jaar duurt... Wat ik niet begrijp is dat mijn werkgever hier niet van op de hoogte is?! Kan men er niet vanuit gaan dat er van de WG uit correcte info wordt verschaft? Voor hen was er geen enkel probleem en werd het goedgekeurd. Zij hebben eveneens de nodige inschrijvingsattesten ontvangen en waren dus in de mogelijkheid om alle criteria te controleren?!
Gevolg is dat ik de aanvraag heb moeten wijzigen in "zonder motief". Hierdoor wordt er dus buiten mijn wil om aan mijn "gewoon" tijdskrediet geknabbeld. Had ik dit geweten ik had het natuurlijk laten aanvangen bij de start van het nieuwe academiejaar. Kan ik hier t.a.v. de werkgever iets aan doen? (Ik verwacht een 'neen'...maar je weet nooit). Zien jullie andere opties?

Bedankt! Als jullie meer info nodig hebben...vraag gerust.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mei 2014 08:06

Ik neem sinds 1 april 6 maanden tijdskrediet op in het stelsel 4/5. Hier heb ik een aantal vraagjes over.
Ik werkte voordien fulltime.

Mijn werkgever gaat nu, n.a.v. het tijdskrediet, 4 (van de 20) wettelijke verlofdagen uitbetalen. Is dit correct?
in theorie moet hij ze allemaal uitbetalen, waarna je geen recht hebt op betaald verlof meer (wel op verlof, maar niet op de betaling ervan). In de praktijk is de manier van je werkgever echter normaal gezien neutraal en zal het voor jou een gemakkelijkere situatie zijn (je wordt dan gewoon doorbetaald tijdens je verlof).
Ik heb vorig jaar fulltime gewerkt dus heb sowieso recht op 20 dagen. Gezien ik nu 4/5 werk neem ik verlof op in dit stelsel. Ik begrijp dan ook niet waarom er 4 dagen worden uitbetaald. Ik neem tenslotte maar 6 maanden tijdskrediet. (4=prorata voor 1 jaar. Dus 6 maanden is mijn insziens 2 dagen?)
je hebt nooit recht op 20 dagen, maar eigenlijk maar op 4 weken. Dat betekent normaal idd 20 dagen, maar 4 weken is de correcte benaderingswijze. Dat wil dus zeggen dat je 4x4 = 16 dagen verlof hebt in je huidig stelsel.

Naast het bovenstaande wordt mijn enkel en dubbel vakantiegeld voor 2015 eveneens uitbetaald in december. Hier begrijp ik al helemaal niks van. Is dit gebruikelijk, kan/mag dit? Ik zie niet goed wat dit met tijdskrediet te maken heeft. Ik ga tenslotte niet uit dienst??
verandering van tewerkstellingsbreuk (van 38/38 naar 30,4/38) wordt beschouwd als een uitdiensttreding (voor vakantiegeld dan toch)

Ook mijn compensatiedagen en educatief verlof worden prorata herberekend. Dat begrijp ik. Ik weet enkel niet of de berekening correct is. Ik heb normaal recht op 10 compensatiedagen en 120 uur educatief verlof. Kan iemand eens het juiste aantal resterende dagen berekenen?
waarom 10 compensatiedagen?
Tot slot heb ik problemen gehad met de aanvraag bij de RVA. Initieel was het de bedoeling om tijdskrediet met motief opleiding op te nemen. Ik volg namelijk een universitaire studie. De opleiding zelf voldoet aan de voorwaarden.
Ik heb de aanvraag gedaan bij de werkgever die dit heeft goedgekeurd. Periode 1 april tot 30 september. Ter info, ik ben nog minstens 2 jaar bezig met de studies.
Deze aanvraag werd echter geweigerd door de RVA. Probleem is dat het academiejaar loopt tot 15 september 2014. Daarna start het nieuwe academiejaar. Ik kan mij echter nog niet inschrijven voor het nieuwe academiejaar (pas na de examens/ev. 2e zittijd) met als gevolg dat er een 2-tal weken geen geldige inschrijving is in een onderwijsinstelling. Daar had ik uiteraard niet aan gedacht gezien de inschrijvingen elkaar steeds naadloos opvolgen en de opleiding nog 2 jaar duurt... Wat ik niet begrijp is dat mijn werkgever hier niet van op de hoogte is?! Kan men er niet vanuit gaan dat er van de WG uit correcte info wordt verschaft? Voor hen was er geen enkel probleem en werd het goedgekeurd. Zij hebben eveneens de nodige inschrijvingsattesten ontvangen en waren dus in de mogelijkheid om alle criteria te controleren?!
de werkgever moet de voorwaarden niet controleren, jij moet dat doen.
Gevolg is dat ik de aanvraag heb moeten wijzigen in "zonder motief". Hierdoor wordt er dus buiten mijn wil om aan mijn "gewoon" tijdskrediet geknabbeld. Had ik dit geweten ik had het natuurlijk laten aanvangen bij de start van het nieuwe academiejaar. Kan ik hier t.a.v. de werkgever iets aan doen? (Ik verwacht een 'neen'...maar je weet nooit). Zien jullie andere opties?

Bedankt! Als jullie meer info nodig hebben...vraag gerust.
je kan aan de RVA nog nét (= voor 15 mei) een aanvraag opsturen voor tijdskrediet vanaf 15/03/2014 tot 15/09/2014. Als je dit met je werkgever overeenkomt, kan je nog je tijdskrediet van die eerste halve maand compenseren in bvb de zomermaanden, waar het toch kalm is;

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2014 09:23

educatief verlof kan in bepaalde gevallen een maximum hebben van 3 x de werkweek

als die compensatiedagen zijn van een 40 urenweek naar 38 urenweek moet men wel het volledig aantal uren betalen dat je nog tegoed hebt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

VDG2
Topic Starter

#4 , 13 mei 2014 21:32

Even wat verduidelijking.

Ik werk in een 5-dagen week, vandaar dat ik 20 dagen had vermeld. Ik weet inderdaad dat het uitgedrukt is in 4 weken in de arbeidswet etc. Ik had het aantal dagen al op mijn stelsel afgestemd.
De werkgever betaalt 4 verlofdagen uit in december. Hiermee bedoel ik dat ik deze dagen niet mag opnemen en ze worden uitbetaald. Maar vanaf 1 oktober werkt ik terug voltijds. Gaan ze dan mijn op te nemen verlof terug herberekenen naar het voltijds stelsel? Want dan heb ik 2 verlofdagen niet kunnen opnemen. Kortweg, als ik maar 16 dagen mag opnemen terwijl ik slechts 6 maanden 4/5 heb gewerkt heb ik geen 20 dagen prorata kunnen opnemen. 6 maanden voltijds = 10 dagen. 6 maanden 4/5 = 8 dagen. Dus 18 dagen en geen 16 me dunkt?

10 compensatiedagen omdat we op weekbasis langer werken. 36,5u vastgelegd in PC en we werken er 37 (exacte uren zou ik eens moeten nakijken, maar het komt neer op 10 dagen).

Educatief verlof wordt wel degelijk uitgedrukt in uren (120u) en niet in weken. Enkel indien je met een examencontract ingeschreven bent zijn het 3 weken (ipv 120 uren als je via diplomacontract bent ingeschreven).

Ik weet dat ik de criteria moet nakijken. Wat ik ook uitvoerig gedaan heb, geloof het of niet. Ik heb de hele cao 103 gelezen + alle info op de site van de RVA. Op basis van de ingewonnen info heb ik mijn aanvraag gedaan die afgekeurd werd door de RVA.
Ik verwacht echter dat een werkgever die ervaring heeft in dergelijke zaken, gesteund door het sociaal secretariaat die achter hen staat, op z'n minst dergelijke anomalie in de aanvraag hadden kunnen opmerken en gepast reageren. Niet dus, jammer genoeg.

Ik ben zelf bij de RVA geweest en had gevraagd of de aanvraag retroactief kon aangepast worden. Het antwoord was neen. Enige oplossing was een nieuwe aanvraag zonder motief indienen, hetgeen ik intussen ook gedaan heb.

Ivm het vakantiegeld. Ze betalen het volledig enkel en dubbel vakantiegeld uit voor alle verlofdagen die ik volgend jaar mag opnemen. Dus 18 dagen (veronderstel ik want de werkgever heeft nog steeds niet laten weten op hoeveel ik recht zal hebben ondanks mijn herhaaldelijke vraag).

Alvast bedankt voor de info.

jefke007

#5 , 14 mei 2014 16:27

Infobrieven ivm met gemotiveerd tijdkskrediet cao 103 - opleiding kan je oa vinden op hun technische site (http://www.rvatech.be" onclick="window.open(this.href);return false; ) je moet er wel een paswoord enz voor maken.

In de meeste gevallen telt schoolverlof WEL mee, maar blijkbaar valt het begin van de opleiding ook niet samen met een academie/schooljaar vandaar dat mogelijk een periode in september niet meetellen. Rva is wel heel moeilijk, want ze "eisen" de attesten van regelmatig aanwezigheid binnen de 20 dagen op. Indien je ze niet tijdig kan afleveren - bv door de schuld van de school - dan roepen ze je op voor een verhoor, en gaan ze je makkelijk een ongemotvieerd tijdskrediet proberen te laten nemen. Min of meer staat zoiets in hun infobrieven.

Op 02-08-2013 ( doc nr 082028/5 ) heben ze daar een 'onderrichting' gepubliceerd ivm tijdskrediet opleiding van 24 blz en oa de 'vakantieperiodes' en de 'regelmatig aflevering van aanwezigheidsattesten' worden daarin besproken

Als je geluk hebt dat er geen afwezigheden worden opgenomen ( bv universiteit ) dan heeft rva zelf pech

VDG2
Topic Starter

#6 , 14 mei 2014 17:28

Vakantie telt inderdaad mee. Academiejaar loopt tot 15 september 2014. Tot daar geen problemen. Maar tussen 15 en 30 september 2014 ben ik momenteel nog niet ingeschreven en daar knelt het schoentje. Dit valt in het volgende academiejaar, waarvoor ik pas na de examens kan inschrijven. En dat is te laat om in orde te zijn als het tijdskrediet aanvangt op 1 april. M.a.w. als je voor het eerst tijdskrediet met motief opleiding neemt, omdat je een universitaire studie volgt, kan je nooit na half maart starten met het tijdskrediet. Dit gezien er dan steeds minder dan 6 maanden verloopt tot aan het einde van het academiejaar. En de Minimumduur van het tijdskrediet is 6 maanden. Je kan dus nooit een periode tijdskrediet hebben die over 2 academiejaren loopt omdat je niet kan ingeschreven zijn in het nieuwe academiejaar vóór de termijn voorbij is om de inschrijvingsattesten in te dienen bij de RVA.Zou wel handig zijn om dit duidelijk op de website te vermelden.
Een wijze les geleerd...niks aan te doen.

jefke007

#7 , 14 mei 2014 18:05

In hun onderrichting dd. 02-08-2013 schrijven dat het blijkbaar wel mogelijk is om een opleiding over meer jaren tegelijk aan te vragen.
Simpel lijkt mij dat toch ook allemaal niet, want iemand die in het eerste jaar al niet zou slagen, daar loopt het m.i. dan al mis, en inderdaad een school/universiteit zal niet erg geneigd zijn om ienand ineens voor méér dan 1 jaar in te schrijven. Zo zullen de meeste studies opgevuld moeten worden met ongemotiveerd tijdskrediet.

Indien je overschakelkt naar 1/2 of voltijds is de minimuperiode 3 maanden ipv 6 maanden bij 1/5

VDG2
Topic Starter

#8 , 14 mei 2014 22:33

Heel erg bedankt voor de link naar rvatech. Had er nog nooit van gehoord! Bevat een schat aan informatie! :)

jefke007

#9 , 15 mei 2014 00:11

ipv dat de rva die info open ben bloot op hun site zet, houden ze he mogelijk liever wat verborgen ? zo "weten" zij meestal meer dan hun klanten

VDG2
Topic Starter

#10 , 15 mei 2014 12:08

Update:

Intussen nieuws gekregen van de werkgever.

Voor wat betreft de 4 verlofdagen die niet opgenomen mogen worden en in december worden uitbetaald: Indien ik het tijdskrediet niet verleng na 30/09/2014 worden deze dagen 'teruggegeven'. Dus ik kan ze dan toch opnemen.
Voor wat betreft het vakantiegeld 2015: Dit wordt dan toch niet uitbetaald in december, maar zoals gewoonlijk op het gebruikelijke tijdsstip in 2015. Reden dat ze dit nu toch zo doen is dat 'de wetgeving is gewijzigd'.

Terug naar “Andere”