Ik neem sinds 1 april 6 maanden tijdskrediet op in het stelsel 4/5. Hier heb ik een aantal vraagjes over.
Ik werkte voordien fulltime.
Mijn werkgever gaat nu, n.a.v. het tijdskrediet, 4 (van de 20) wettelijke verlofdagen uitbetalen. Is dit correct?
Ik heb vorig jaar fulltime gewerkt dus heb sowieso recht op 20 dagen. Gezien ik nu 4/5 werk neem ik verlof op in dit stelsel. Ik begrijp dan ook niet waarom er 4 dagen worden uitbetaald. Ik neem tenslotte maar 6 maanden tijdskrediet. (4=prorata voor 1 jaar. Dus 6 maanden is mijn insziens 2 dagen?)
Naast het bovenstaande wordt mijn enkel en dubbel vakantiegeld voor 2015 eveneens uitbetaald in december. Hier begrijp ik al helemaal niks van. Is dit gebruikelijk, kan/mag dit? Ik zie niet goed wat dit met tijdskrediet te maken heeft. Ik ga tenslotte niet uit dienst??
Ook mijn compensatiedagen en educatief verlof worden prorata herberekend. Dat begrijp ik. Ik weet enkel niet of de berekening correct is. Ik heb normaal recht op 10 compensatiedagen en 120 uur educatief verlof. Kan iemand eens het juiste aantal resterende dagen berekenen?
Tot slot heb ik problemen gehad met de aanvraag bij de RVA. Initieel was het de bedoeling om tijdskrediet met motief opleiding op te nemen. Ik volg namelijk een universitaire studie. De opleiding zelf voldoet aan de voorwaarden.
Ik heb de aanvraag gedaan bij de werkgever die dit heeft goedgekeurd. Periode 1 april tot 30 september. Ter info, ik ben nog minstens 2 jaar bezig met de studies.
Deze aanvraag werd echter geweigerd door de RVA. Probleem is dat het academiejaar loopt tot 15 september 2014. Daarna start het nieuwe academiejaar. Ik kan mij echter nog niet inschrijven voor het nieuwe academiejaar (pas na de examens/ev. 2e zittijd) met als gevolg dat er een 2-tal weken geen geldige inschrijving is in een onderwijsinstelling. Daar had ik uiteraard niet aan gedacht gezien de inschrijvingen elkaar steeds naadloos opvolgen en de opleiding nog 2 jaar duurt... Wat ik niet begrijp is dat mijn werkgever hier niet van op de hoogte is?! Kan men er niet vanuit gaan dat er van de WG uit correcte info wordt verschaft? Voor hen was er geen enkel probleem en werd het goedgekeurd. Zij hebben eveneens de nodige inschrijvingsattesten ontvangen en waren dus in de mogelijkheid om alle criteria te controleren?!
Gevolg is dat ik de aanvraag heb moeten wijzigen in "zonder motief". Hierdoor wordt er dus buiten mijn wil om aan mijn "gewoon" tijdskrediet geknabbeld. Had ik dit geweten ik had het natuurlijk laten aanvangen bij de start van het nieuwe academiejaar. Kan ik hier t.a.v. de werkgever iets aan doen? (Ik verwacht een 'neen'...maar je weet nooit). Zien jullie andere opties?
Bedankt! Als jullie meer info nodig hebben...vraag gerust.