KV uitstellen?

vroedvrouw
Topic Starter

KV uitstellen?

#1 , 11 mar 2014 14:31

Ik porbeer het kort te houden:

Mijn schoonvader (ben getrouwd) overleed op een zondag. De maandag erop heb ik KV gevraagd en gekregen, ik moest dan pas zat- en zondag terug werken (ben part-time) Vrijdag werd hij begraven. Van mijn werkgever heb ik 2 dagen recht op KV (4 als full time) te nemen tot 30 dagen na overlijden (liefst zo dicht mogelijk bij het overlijden). Ik vroeg mijn directe chef of ik die zaterdag mijn 2e KV mocht nemen. Daar het in een ander weekend overbestaft was kon er geschoven worden en zo kon ik de zaterdag na begrafenis de 2e KV opnemen.

Nu ik werk in de zorgsector en op dienst (interne regeling) kan er bij ons geen verlof genomen worden in het weekend (enkel bij overbestaffing)
Sommige collegas waren niet akkoord, aangezien mijn schoonvader de vrijdag begraven werd, moest ik de zaterdag komen werken. Mijn Chef is die redenering dan ook maar gevolgd en mij terug gebeld om me de 2e KV te doen opschuiven.
De week erna had ik nachten en was het krokusvakantie dus die mocht ik dan ook niet nemen (die sommige collega's waren dan gaan skieën zeker? ;) ), met als reslutaat dat ik bijna 3 weken na het overlijden mijn 2e KV 'mag' nemen...

Kan dit?

Ik ben de zaterdag gaan werken en heb er met mijn chef nog niet kunnen over praten, maar het ligt serieus op mijn maag...
Maar voor ik verkeerde dingen zeg, wil ik eerst wat info inwinnen.
Voor mij zal het nu niets veranderen maar ik hoop wat klaarheid te hebben voor alle collega's die ook ooit afscheid moeten nemen van een familielid.

Oh ja, moest de begrafenis op die zaterdag geweest zijn, was er geen probleem geweest om dan die 2e Kv te nemen.

Groetjes
Alvast bedankt voor jullie antwoord

Vroedvrouw

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2014 08:45

Ik porbeer het kort te houden:

Mijn schoonvader (ben getrouwd) overleed op een zondag. De maandag erop heb ik KV gevraagd en gekregen, ik moest dan pas zat- en zondag terug werken (ben part-time) Vrijdag werd hij begraven.

de wettelijke regel is , 3 dagen te nemen van de dag van overlijden tot de dag van begrafenis , maar er kunnun gunstigere voorwaarden zijn overeengekomen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 mar 2014 08:55

je hebt recht op 3 dagen klein verlet. Er is géén beperking voor deeltijdsen, wel is er de beperking tot de dag van de begrafenis. Werkgever kan betere regeling toestaan, maar geen slechtere.

Reclame

Terug naar “Andere”