Stage in buitenland, uitkering tijdens opleiding

denn1svc
Topic Starter

Stage in buitenland, uitkering tijdens opleiding

#1 , 17 feb 2014 23:11

Ik zit in mijn laatste jaar in een bacheloropleiding die op de lijst van knelpuntberoepen staat. Hiervoor heb ik dus een vrijstelling van arbeidsbeschikbaarheid en ontvang ik een werkloosheidsuitkering gedurende mijn studies.

1 maart vertrek ik op internationale stage naar Australië voor mijn afstudeerproject tot half juni.

Hoe zit het met mijn uitkeringen? Vul ik mijn dopkaarten voor de afwezige perioden in en laat ik die door iemand bezorgen aan mijn uitbetalingsinstelling tijdens mijn afwezigheid? Ik denk dat dit de meest makkelijke oplossing is, maar is het ook wettelijk?

Ik heb gelezen dat je een aanvraag moet doen bij de RVA, maar volgens mij geldt dit enkel voor opleidingen die niet voorkomen op de lijst van knelpuntberoepen (ook ergens gelezen, kan het enkel niet meer terugvinden).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
littledancer

#2 , 19 feb 2014 20:47

Dat kan je het best bevragen bij de persoon die je begeleidt bij de VDAB, die kan jou het juiste antwoord geven. Het is zo dat in een aantal opleidingen, die men volgt met een werkloosheidsuitkering, geen buitenlandse stages worden toegestaan met behoud van uitkering. Dus men kan wel naar het buitenland maar de maanden dat je weg bent, word je geschorst.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 feb 2014 21:29

strikt genomen ga je 15 dagen te lang weg. 3 maand is in principe het maximum.

Reclame

Terug naar “Andere”