Jobstudent - werkstudent - jobstudent

Maart
Topic Starter

Jobstudent - werkstudent - jobstudent

#1 , 17 nov 2013 00:45

Ik heb in 2013 50 dagen gewerkt als jobstudent. Nu zal ik bij mijn huidige werkgever verder blijven werken tot het einde van het jaar terwijl ik mijn studies verderzet. Ik wordt dus "werkstudent"/gewoon werknemer en zal RSZ en belastingen moeten betalen op de dagen dat ik extra werk voor het bedrag dat ik boven het wettelijke maximum van ongeveer 7000 Euro kom. Ik ga ervan uit dat de eerste 50 dagen wel RSZ- en belastingvrij zullen blijven. Klopt dat?
Mijn tweede vraag is de volgende: Kan ik volgend jaar (2014) opnieuw 50 dagen aan de slag als jobstudent bij deze werkgever of bij een andere werkgever? Normaal studeer ik eind januari af.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 nov 2013 08:20

eerste vraag: Qua RSZ: klopt. Qua belastingen: klopt niet. Geen enkele euro uit arbeid is in België in principe belastingsvrij. De 50 dagen die je gewerkt hebt waren altijd al aan te geven aan de belastingen, alleen doet de fiscus niet moeilijk als je die niet aangaf, omdat, behalve extreme uitzonderingen, het toch altijd een belastingsaanslag van 0 euro oplevert. Nu zal je dus het inkomen van de 50 dagen + je huidige dagen samen bekeken worden. Maar wanhoop niet, de kans is groot dat je nog altijd maar voor een klein stukje in de eerste schijf van 25% zal zitten (als dat al het geval is), als het slechts over 2 maand extra werken gaat.

Tweede vraag: eens je geen student meer bent, kan je geen 50 dagen aan de slag als jobstudent. Je kan het in principe dus nog doen tot je je diploma ontvangt. Maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen, want voor een student zelf is werken als gewoon werknemer financieel interessanter.

Maart
Topic Starter

#3 , 27 nov 2013 22:56

Dat van de belastingen begrijp ik. Zo zag ik het ook. Maar waarom is het voor mij interessanter om als gewoon werknemer te werken? Maakt dat dan voor mij een verschil?

De andere vraag was of mijn werkgever mij in 2014 opnieuw als jobstudent kan tewerkstellen als ik de laatste maand van 2013 als gewoon werknemer gewerkt heb? Voor de werkgever is dat uiteraard zeker interessanter.

Reclame

JPV

#4 , 28 nov 2013 12:03

- Als werknemer krijg je nog vakantiegeld. Die 13,07% die je verliest aan RSZ, win je terug bij aan vakantiegeld (zo'n 15%) en later pensioenrechten).

- Voor werkgever is dat idd interessanter. Je moet elk kalenderjaar apart zien, dus kan je effectief opnieuw als jobstudent werken.

Maart
Topic Starter

#5 , 14 dec 2013 23:21

Bedankt voor de uitleg!

Terug naar “Andere”