Geen officieel arbeidsreglement gekend bij sociale inspectie

webwakko
Topic Starter

Geen officieel arbeidsreglement gekend bij sociale inspectie

#1 , 28 okt 2013 12:53

Hier de feiten :

Bij het tekenen van mijn arbeidscontract stond er een clausule in die sprak over het "hebben ontvangen" van het arbeidsreglement.
Nu heb ik deze tot op heden nog steeds niet ontvangen, maar blijkt ook dat er geen geldig AR is gekend bij de sociale inspectie.

Ik kreeg inmiddels reeds een aangetekend schrijven omdat ik te laat op mijn werk was, doch zijn er ook geen officiële uurroosters gekend.
enkel die dat elke week te pas en te onpas kunnen veranderen

Ik heb tevens reeds sinds 18/10/2013 gevraagd of ik een copy kan krijgen van het AR, en telkemale krijg ik een andere uitleg te horen.
maw: ik heb deze tot nu toe nog steeds niet
De vragen :

1. Kan ik ontslagen worden voor deze reden als er geen geldig AR is en dus ook zeker geen geldige uurroosters ?
2. Kan ik mijn werkgever in gebreke stellen via aangetekend schrijven om :
a. Te laten weten dat ik niet akkoord gaat mijn de aangetekende zending aangaande te laat komen ?
b. ik geen exemplaar heb van het AR ?
3. Kan "het dreigement dat hij me kan ontslaan om dringende redenen zonder uitbetaling" enige vorm van slagen hebben ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Mvg,

JD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2013 17:46

maar blijkt ook dat er geen geldig AR is gekend bij de sociale inspectie.
normaal moet er een kopie liggen bij het regionaal kantoor van de inspectie van de sociale wetten

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor

#3 , 30 okt 2013 08:14

Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Een reden is dus niet vereist.

“Art.1.Deze wet is van toepassing op de werknemers en op de werkgevers...Art.4.De in artikel 1 bedoelde werkgevers moeten een arbeidsreglement opmaken. Het arbeidsreglement kan echter niet tegen de werknemer worden ingeroepen indien de werkgever hem daarvan geen kopie heeft bezorgd. De werkgever en de werknemers zijn gehouden door de bepalingen die in het arbeidsreglement voorkomen.Art.6.§ 1. Het arbeidsreglement moet vermelden:1° de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag,..”(8 APRIL 1965. - Wet tot instelling van de arbeidsreglementen).

U kan uw werkgever aangetekend laten weten dat u niet akkoord gaat met de aangetekende zending aangaande te laat komen en dat u geen kopie van het arbeidsreglement werd bezorgd.
Doe tevens schriftelijk aangifte van uw geschil aan Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false; en voeg daarbij kopie van al uw stukken betreffende dit geschil.

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen. Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”