24 december

kwispel
Topic Starter

24 december

#1 , 28 nov 2007 10:12

ons bedrijf compenseert op 24/12 de feestdag van 11/11
vermits ik op 11/11 heb ik volgens mijn interimkantoor geen recht op die feestdag. Op mijn werk zelf twijfelen ze daaraan. Ik moet dit echt snel weten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marieke

#2 , 28 nov 2007 15:43

Als ik het goed begrijp, geldt 24/12 als vervangingsfeestdag van 11/11 binnen het bedrijf waar jij nu werkt. Ook al ben je uitzendkracht, je hebt hier zeker en vast recht op ongeacht wat jij op 11/11 bij een andere gebruiker had!!

De voorwaarden zijn wel dat jij:
- ofwel onder contract staat op 24 en 25/12,
- ofwel de laatste en eerste arbeidsdag bij deze gebruiker werkt (ik denk dan aan 21/12 en 26 of 27/12, afhankelijk van wat zij op 26/12 doen),
- ofwel op basis van onafgebroken anciënniteit die je bij het uitzendkantoor opbouwde.

Maar! Toen jij 11/11 uitbetaald kreeg, werkte jij toen al voor hetzelfde bedrijf als nu? Want in dat geval heeft het uitzendkantoor gewoon een foutje gemaakt en de feestdag op de verkeerde moment uitbetaald. In dit geval heb je er geen recht meer op.

kwispel
Topic Starter

#3 , 28 nov 2007 16:07

ik was op 11/11 werkloos en vermits je op de dop of mutualiteit niet werd betaald voor die feestdag op een zondag, zal ik er toch wel recht op hebben. Ik werk sinds 19/11 voor dit uitzendbureau.
Heb het interimbureau gebeld en die houden voet bij stuk: ik heb er geen recht op. wat kan ik doen om aan te tonen dat ik er WEL recht op heb.
via het ACV gaan?

Reclame

marieke

#4 , 30 nov 2007 13:30

Ik zou zeggen: blijf voorlopig gewoon werken, en zeg er nog niet te veel van, want als uw tewerkstelling nu moest stoppen, vervalt uw recht op de 24+25/12. Je hebt namelijk pas een maand anciënniteit op 19/12, moest je de feestdagen op basis van anciënniteit opeisen.

Blijf je gewoon doorwerken voor deze firma, zal je ofwel onder contract komen te staan voor deze 2 dagen, ofwel voor de arbeidsdagen er vlak voor en na. Het zal dan héél gemakkelijk zijn om 24/12 te verkrijgen, maar je moet wachten tot de verloning van die week gebeurd is. Werd het niet betaald, dan heb je twee mogelijkheden:
- Iemand van de firma (contactpersoon met interimkantoor) belt naar het interimkantoor: 't zal vlug geregeld zijn, want dat is hun klant hé.
- ACV

Het interimkantoor probeert u die dag te ontzeggen, omdat in de offerte met het bedrijf staat dat feestdagen niet doorgefactureerd mogen worden, ze moeten die m.a.w. zelf betalen.

kwispel
Topic Starter

#5 , 01 dec 2007 15:19

de firma komt er niet tussen, ik moet het zelf zien te regelen.
Het interimmeisje blijft volhouden dat ik er geen recht op heb.
Kan ik het ACV vragen dat zij bellen? of doen die dat niet?

marieke

#6 , 01 dec 2007 17:04

Wetgeving: Indien binnen de onderneming een wettelijke feestdag (bv.11/11) vervangen wordt door een andere "arbeids"dag (bv.24/12), verliest deze feestdag het karakter en de voordelen van feestdag zijnde. De vervangingsdag krijgt dan volledig het karakter en de voordelen van de feestdag die hij vervangt! Binnen een onderneming worden de rechten en plichten van uitzendkrachten gelijkgesteld aan die van vaste werknemers. Zodus ....

Probeer van de firma één of ander documentje te bekomen waarop vermeld staat dat alle vaste werknemers 24/12 betaald krijgen als vervangingsfeestdag van 11/11. Ga hiermee naar het ACV: zij stellen voor u één bief op, gericht aan het uitzendkantoor en gewezen op de wetgeving. Zij zullen u graag verder helpen, eventueel zelfs zonder het documentje.

Aan het interimmeisje kan je de volgende vraag stellen:
'Welk inkomen zal ik dan op 24/12 genieten?' Stempelgeld voor één dag? Zo werkt het niet! RVA zal lachen!

djanodive

#7 , 13 apr 2008 20:54

Aangezien je ook af en toe moet stempelen en je met de interim werkt: kijk dan eens naar mijn topic over de CODE van de RVA. Kan interessant zijn om een hogere uitkering te genieten voor de dagen dat je geen werk zou hebben.

Groetjes

Terug naar “Andere”