Student + zelfstandige in bijberoep

Hnns
Topic Starter

Student + zelfstandige in bijberoep

#1 , 31 mei 2013 16:23

Hallo,

Ik studeer momenteel fulltime aan een universiteit en doe in de vakantie ook vakantiewerk. Sinds kort verdien ik op het internet bij aan advertising met software die ik ontwikkel. Ik ben al enige tijd op zoek naar hoe ik dit moet aanpakken voor de belastingen. Ik heb na wat onderzoek vernomen dat het als student waarschijnlijk mogelijk is om dit als zelfstandige in bijberoep aan te geven. Ik vroeg me echter af of dit effectief mogelijk is en hoe dit in zijn werk gaat. Bruto, voor onkosten, overschrijden mijn inkomsten (exclusief vakantiejob) wel €7000/jaar. Ik vroeg me tevens ook af of, en zo ja, hoe dit kindergeld/ten laste zijn van mijn ouders beïnvloedt. Ik ben nog geen 25 jaar oud.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jun 2013 09:01

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1. Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

“Art.62... § 3. Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag onder de door de *Koning bepaalde voorwaarden verleend tot 25 jaar ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

* Zie hiervoor : 10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder kinderbijslag wordt verleend ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een vorming doorloopt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV

#3 , 03 jun 2013 07:31

dat is zeker mogelijk, ga eens naar Unizo. Ook op http://www.centenvoorstudenten.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan je wel wat lezen. Op zich verandert dit niks aan kindergeld/ten laste zijn, als je natuurlijk boven een grensbedrag zit (zie centenvoostudenten), kan je wel niet meer ten laste zijn.

Reclame

Hnns
Topic Starter

#4 , 03 jun 2013 13:11

Ok, hartelijk dank voor het advies!

zertyx

#5 , 03 jun 2013 20:13

Let wel op: in het trimester waarin u uw einddiploma behaalt, zal u als zelfstandige in hoofdberoep worden beschouwd, tenzij u voor het hele trimester een andere hoofdactiviteit hebt.

Terug naar “Andere”