Vakantie opnemen als interimkracht

moekske
Topic Starter
Berichten: 25

Vakantie opnemen als interimkracht

#1 , 26 mar 2013 19:47

Beste allemaal

Wij hebben weer iets vreemds voor dat we maar niet willen snappen.
Mijn echtgenoot is 11 maart beginnen werken bij een bedrijf als bediende via een interimbureau.
Hij heeft, van zijn vorige baan, recht op 15 vakantiedagen in 2013, opgebouwd in 2012.
Daarbij komt dat hij boven de 50 is en dus sowieso recht heeft op 20 dagen in totaal, waarbij de RVA voor de overige 5 dagen vakantie 65% van het brutoloon ter compensatie uitbetaald op het moment dat hij die 5 dagen opneemt. Wel met als regel dat hij eerst de 15 dagen die hij vorig jaar heeft opgebouwd eerst opmaakt.

Nu wilde hij vandaag zijn vakantie opgeven voor de zomervakantie. Beweerd het bedrijf, dat zolang men via interim werkt, hij maar recht heeft op 10 dagen verlof???!!! Als hij dan zegt dat dat niet kan want dat hij sowieso 15 dagen heeft, geeft men enkel als antwoord dat hij gewoon niet meer dan 10 dagen verlof mag pakken als interimkracht.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, en ik moet zeggen dat ik vrij goed op de hoogte ben van de sociale wetgeving.
Dit is duidelijk, volgens ons, niet wettelijk. Probleem is dan weer: als hij gaat eisen dat hij daar wel recht op heeft gooien ze hem mss onmiddellijk op straat want er worden sowieso nogal snel mensen ontslagen daar.

Ander iets dat niet duidelijk is: ik moet 16 april een ingreep laten doen aan mijn rug waarbij ik zelf niet met de auto naar huis mag rijden. Mijn echtgenoot heeft hiervoor familiaal verlof aangevraagd maar dat werd geweigerd en hij moest maar een dag verlof oppakken als hij met mij naar het ziekenhuis moet. Ook dit klopt volgens mij niet.

Kan iemand hier verduidelijking in geven?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mar 2013 07:03

In verband met familiaal verlof heeft de gebruiker van je man gelijk. Familiaal verlof is enkel voor "elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voor zover de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt". Strikt genomen kan je je voorzorgen nemen en dus bvb voor ziekenvervoer zorgen.

In verband met vakantie heb jij gelijk: hij heeft recht op de 20 dagen verlof zoals je zegt. Zelfs indien hij <50 jaar was had hij trouwens normaal recht op verlof (europese aanvullende vakantie). Stuur een mailtje met de vraag naar verlof en hou de correspondentie hierrond goed bij. Indien men schriftelijk bevestigt dat hij géén verlof mag nemen, heb je ze vast :). Eventueel kan je op het einde van het jaar hen in gebreke stellen ivm het verlof (ervoor riskeer je idd dat je het werk kwijt bent en toch je verlof niet hebt)

Reclame

Terug naar “Andere”