Ontbrekende evaluatie, waardoor loonsverlies

Padje
Topic Starter
Berichten: 1

Ontbrekende evaluatie, waardoor loonsverlies

#1 , 15 mar 2013 08:15

Beste,

De evaluatiepolicy in ons bedrijf stelt dat iedere medewerker minstens jaarlijks een functioneringsgesprek moet hebben (met schriftelijk getekende weergave door beide partijden) en 2-jaarlijks een evaluatiegesprek. Ook moet er minstens 6 maanden voor een evaluatie in het kader van de functionele loopbaan een functioneringsgesprek doorgaan.

Eind 2012 kreeg ik een afschrift van de personeelsdienst van de brief die mijn leidinggevende ontving van de personeelsdienst, voor een evaluatie in het kader van mijn functionele loopbaan (met doorschuiven naar een hogere looncategorie bij gunstig resulataat). Deze evaluatie moest voor begin januari van dit jaar gebeuren.

In de 2 jaren die hieraan vooraf gaan, is er geen enkel functioneringsgesprek geweest. Ook de evaluatie is tot op heden nog niet uitgevoerd, ondanks mondelingen en schriftelijke vraag aan mijn leidinggevende om deze evaluatie te plannen. Op mijn laatste vraag om deze evaluatie nu dringend te laten doorgaan, omdat ik anders niet kan doorschuiven naar een hogere looncategorie, krijg ik plots een ad hoc gesprek, waaruit blijkt dat hij niet tevreden is met mijn prestaties van de laatste maanden. De evaluatieperiode is jan. 2011 - dec. 2012. Mijn leidinggevende wenst dan ook mijn evaluatie verder uit te stellen tot binnen enkele weken/maanden.

Hierdoor leid ik vanaf volgende maand loonsverlies, omdat ik zonder positieve evaluatie niet kan doorschuiven naar mijn volgende looncategorie.

Enkele vragen:

- Kan/mag je leidinggevende het nalaten je te evalueren binnen de gestelde periode, ondanks aandringen van mij als werknemer?
- Kan je een ongunstige evaluatie krijgen, zonder dat er voorafgaande functioneringsgesprekken zijn geweest, waar concrete werkpunten en doelen afgesproken werden? Het gevaar is dat als ik nu ga aandringen om een evalutie te krijgen, hij deze negatief maakt, waardoor ik gedurende 2 jaar niet naar een hogere loonscategorie kan gaan.
- Kan een ontbrekende evaluatie gelijkgesteld worden met een een gunstige evaluatie, omdat het de plicht is van de ledinggevende om problemen op tijd aan te kaarten, en bij het ontbreken hiervan kan afgeleid worden dat er geen problemen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 mar 2013 15:41

contacteer uw personelsdienst.
Uw rechtstreekse overste is verplicht deze evaluatie samen met u te doen. Is hij niet tevreden over u, moet hij dat op schrift stellen, en jij moet de gelegenheid krijgen om u te herpakken. Door de evaluatie uit te stellen of helemaal niet te houden kan jij niet weten wat en hou er eventuyeel fout loopt.

Reclame

Terug naar “Andere”