Omzetting richtlijn in cao

RayN
Topic Starter
Berichten: 5

Omzetting richtlijn in cao

#1 , 08 jan 2013 19:45

Hoe komt het dat een europese richtlijn meteen kan worden algemeen bindend verklaard bij coa in belgië? In andere lidstaten van de eu kan dit niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jan 2013 21:40

niet alle landen kennen het principe van een CAO of toch opo z'n minst een algemeen bindendverklaring. Gewoon daardoor dus.

Het is echter niet zo (zoals je insinueert) dat europese richtlijnen zonder tussenkomst van de regering/koning algemeen bindend verklaard worden in een CAO.

RayN
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 jan 2013 22:00

Dan krijgen ze algemeen bindende kracht bij KB. Maar hoe juist? Want Art28 cao wet is niet van toepassing aangezien het geen cao is die in een paritair orgaan is gesloten?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2013 22:27

Hoe komt het dat een europese richtlijn meteen kan worden algemeen bindend verklaard bij coa in belgië? In andere lidstaten van de eu kan dit niet.
geef eens een voorbeeld

hoe kan nu een richtlijn algemeen verbindend worden verklaard met een cao ?
en voor wat zou dat dan nog nodig zijn ?

en wat met een cao afgesloten in de nar , kan toch ook algemeen verbindend worden verklaard en is niet afgesloten in een pc
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

RayN
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 08 jan 2013 22:44

Als ik me niet vergis:

-Richtlijn 22 september 1994: doel het recht op informatie en raadpleging in de ondernemingen en concerns van de lidstaten van de Europese unie en de Europese Economische ruimte de bevorderen
-Omgezet in CAO nr. 62 van 1996

en cao nr46 ivm moederschapsbescherming

Als ik de procedure zou kennen zou ik al een stuk vooruit zijn en het nut ook beter snappen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 jan 2013 07:33

Dan krijgen ze algemeen bindende kracht bij KB. Maar hoe juist? Want Art28 cao wet is niet van toepassing aangezien het geen cao is die in een paritair orgaan is gesloten?
stap 1: er wordt een europese richtlijn gestemd
stap 2: de NAR (nationale arbeidsraad) giet die richtlijn in een tekst
stap 3: de NAR stemt over die tekst en stelt hem voor als algemeen bindende CAO
stap 4: de koning bekrachtigt de tekst

waar jij een probleem mee hebt, is dat er in art 28 een "paritair orgaan" staat. Datis niet gelijk aan paritair comité, maar kan ook de NAR zijn (zie art. 1 CAO wet).

RayN
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 09 jan 2013 09:10

Inderdaad, ik snap het nu, bedankt JPV en de reden :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2013 11:02

stap 4: de koning bekrachtigt de tekst
je slaat nog een stapje over

grondwet Art. 106

Geen akte van de Koning kan gevolg hebben, wanneer zij niet medeondertekend is door een minister, die daardoor alleen reeds, ervoor verantwoordelijk wordt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”