Herroeping recuperatiedag

HubertVII
Topic Starter
Berichten: 4

Herroeping recuperatiedag

#1 , 17 dec 2012 18:34

Beste,

Ik werk ondertussen al 5 jaar bij een (niet nader genoemd) bedrijf, 2 jaar geleden is er mondeling afgesproken (met mijn vorige baas) dat ik mijn uren mocht verdelen over verschillende dagen. Zodat ik maar 4 van de 5 dagen moest werken en een extra dag in de week kon kiezen. Mijn verplichte uren waren altijd ruim gedekt (dit was ook de afspraak) door deze 4 dagen te werken.
Ik ben ook steeds zeer flexibel geweest in het invullen van deze uren naar de wensen van mijn werkgevers.

Vorige week kreeg ik van mijn hoofd van dienst een mail, enkele minuten voor het einde van mijn shift & voor mijn vrije dag, waarin stond dat zij hier niets van wist en dat deze onmiddellijk met directe ingang moest worden herroepen, omdat iedereen (minstens) 5 dagen moet werken.

Op zich is dit geen probleem maar, ik beval over enkele maanden van mijn eerste kind en hoopte deze dag in de week toch te kunnen spenderen met mijn kind en niet aan een crèche.
Mijn voorganger op deze functie is enkele weken na haar terugkomst uit zwangerschapsverlof ontslagen.

Ik heb een contract van onbeperkte duur, voltijds, 5 jaar in dienst en ik ben aangesloten bij de vakbond.
Graag had ik wat informatie gekregen over mijn rechten, plichten & mogelijkheden om deze dag in de week te behouden.


Met vriendelijke groeten en dank bij voorbaat,
HubertVII (pseudoniem :D )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2012 20:03

heb je ergens een bewijs van die regeling van 4 dagen? indien niet, kan je er zeker naar fluiten...

je vorige baas, werkt die daar nog (maar bvb gepromoveerd) of is die naar een ander bedrijf?

HubertVII
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 dec 2012 22:30

Die is jammer genoeg naar een ander bedrijf, er is nog wel steeds contact tussen de 2 (ex-baas & hoofd).
Er is enkel maar een mondelinge overeenkomst geweest, die wel 2 jaar van kracht is geweest, weet niet of dit iets kan uithalen...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 dec 2012 07:03

je zou kunnen een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst claimen, maar dat is betwijfelbaar gezien het gebrek aan bewijs (tenzij je ex-baas op papier wil zetten dat dit een overeenkomst was) en aan duidelijkheid (wat was die flexibiliteit, hoe denk je dezelfde flexibiliteit te kunnen hebben indien je een vaste dag wil om thuis te zijn bij je kind, ...).

Ik versta je ergernis, maar vrees dat je moeilijk zal kunnen halen wat wil. Bovendien zou men je om die reden (weigering om te werken op 5 dagen) perfect kunnen ontslaan (weliswaar met opzeg of met verbreking). (nu, op zich kan men natuurlijk altijd iemand ontslaan).

Ik kan je enkel aanraden om tijdens je moederschapsrust ouderschapsverlof aan te vragen om die 1 dag per week te behouden. Op die manier ben je ook beschermd tegen ontslag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2012 09:22

Stel dat de topic starter een mail heeft met iets in de zin van "ondanks de mondelinge overeenkomst met de vorige baas dat je 4 dagen mocht komen werken..." is dit dan geen bewijs dat dit effectief afgesproken was? Indien de topic deze mail niet heeft, zou het dan een goed idee zijn om een soortgelijke verklaring via mail te proberen "ontlokken" van de de nieuwe baas en dit als bewijs gebruiken? (Je kan bijvoorbeeld een mail sturen waarin je zelf stelt dat dit zo afgesproken was met de vorige baas, en je graag zou vernemen waarom dit nu wijzigt. Als de nieuwe baas dan iets antwoorde in de zin van "het is niet omdat dit vroeger zo afgesproken is dat...". In dat geval geeft de nieuwe baas wel toe dat het effectief zo afgesproken was.)

Uiteraard ga je zo geen goodwill kweken bij je nieuwe baas, waarbij ik dan ook even naar mijn signature hieronder verwijs... :-s.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2012 15:56

Heeft U een prikklok op het werk?

Misschien kan u via die weg aantonen dat deze situatie al verschillende jaren bestaat, met medeweten van het bedrijf.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 19 dec 2012 17:04

Als je met de uitprint van die prikkloktijden gaat "den toer doen" ...
dan zal al vlug blijken dat er één en ander niet zo "in orde is" ...
Rusttijden ? Wat met prestaties boven de 9 uur per werkdag (overuren) ... hoeveel werk-dagen per week ...

Ik vind het alvast niet normaal dat TS de contractueel overeengekomen werktijden niet respecteerd ...
Je mag er niet aan denken als zijn nieuwe baas uit een ander vaatje was gaan tappen ...

k.b.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2012 12:04

We weten niet echt of de TS d contractueel overeengekomen werktijden niet respecteert. In mijn contract staat niet meer vermeld dan "40 uren per week" + de tijden waarbinnen deze uren moeten vallen (ten vroegste 6u00 's morgens, ten laatste 21u00 's avonds). Het is bij ons wel "de gewoonte" dat je die uren over 5 dagen in de week verdeelt, maar als ik eens een dag weg moet, is het mogelijk dat ik 4 dagen van 10 uur doe (van 7u tot 12u en 13 tot 18u) en dag 5 thuis blijf. Ons uurrooster staat dus ook nergens op papier (waarschijnlijk omdat onze functies binnen het "middenkader" vallen, maar soit).

Vraag is dus of er een uurrooster in het arbeidscontract / arbeidsreglement van de topic starter opgenomen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”