tijdskrediet met motief

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

tijdskrediet met motief

#1 , 19 dec 2012 22:16

Goeiedag,

Heb een paar vragen ivm met tijdskrediet. Ik heb alle wetgeving gelezen maar niet echt een antwoord gevonden.
- Werk al meer dan tien jaren bij dezelfde werkgever in de privé.
- Heb een dochter van 5 jaar.
- Heb na de geboorte thematisch verlof/ouderschapsverlof volledig opgenomen.
- Heb daarna 24 maanden halftijds tijdskrediet zonder motief volledig opgenomen.
- Heb nu halftijds thematisch verlof voor medische bijstand, niet voor mijn dochter, elke drie maanden te verlengen.
- Dit verlof voor medische bijstand kan lopen tot en met oktober 2012 en is dan volledig uitgeput.
- Ik werk onder het paritair comite 218. Er is een sektorakkoord 2011/2012.
- Ik zou halftijds tijdskrediet willen nemen met motief voor 36 maanden gezien mijn dochter nog geen 8 jaar oud is, aansluitend op het verlof voor medische bijstand vanaf november 2013.
- In januari 2014 word ik 50 jaar.
Vragen :
1) Volgens de informatie die ik heb zou de overeenkomst ivm met tijdskrediet in dat sektorakkoord PC 218 2011/2012 lopen tot 31 december 2013.
Is dat correct?
2) Ook heb ik gelezen dat die overeenkomst voor dat bijkomend tijdskrediet alleen van toepassing is voor werknemers onder de 50 jaar?
Is dat correct? En wat houdt dat in? Moet het tijdskrediet aanvangen voor de leeftijd van 50 jaar en mag het daarna verder lopen?
3) Heb ik recht op 36 maanden bijkomend halftijds tijdskrediet met motief vanaf november 2013?
4) Mag mijn dochter in die 36 maanden 8 jaar worden en kan dit tijdskrediet dan blijven verder lopen?
5) Stel dat ik recht heb op tijdskrediet met motief en stel dat het mag doorlopen na de leeftijd van 50 jaar en na de 8ste verjaardag van mijn dochter. Stel dat ik tijdig een aanvraag doe aan mijn werkgever om dit tijdskrediet te laten aanvangen in november 2013 en ik pas 50 word in januari 2014 maar dat mijn werkgever de aanvang uitstelt volgens het quotum van 5% of andere reden tot na mijn 50ste verjaardag?
6) Klopt het dat ik het tijdskrediet zonder motief dat ik reeds volldedig opnam een jaar na de geboorte van mijn dochter alsnog kan laten omzetten in tijdskrediet met motief volgens de huidige wetgeving. Ik zou dan nog 12 maanden bijkomend tijdskrediet met motief kunnen nemen en terug recht hebben op mijn 24 maanden halftijds tijdskrediet zonder motief.

De wetgeving is vrij ingewikkeld en aan mijn werkgever moet ik geen informatie vragen.
Alvorens een aanvraag te doen zou ik graag de juiste informatie hebben.

Dank voor antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2012 22:31

1) lijkt waarschijnlijk
2) nee. Je kan het ook na 50 jaar nemen, enkel zijn er verschillende betalingsssyteemne.
3) recht niet (hangt o.a. af van het aantal collega's die dit reeds nemen), je kan er wel mogelijks recht op hebben
4) ja
5) is een uitstel, je aanvraag blijft geldig :)
6) ja, maar contacteer sowieso nog eens de RVA hierover. De modaliteiten kunnen soms voor verwarring zorgen en de infodienst van je lokale RVA zullen je zekerheid kunnen geven. Indien je trouwens 100% zekerheid wil, kan je een officiele ruling op deze vragen aanvragen door deze mail door te sturen naar de RVA en om een ruling te vragen.

Je ruling is dan het definitieve bewijs dat het kan :).

Reclame

Terug naar “Andere”