Vraagje i.v.m. switchen van interimkantoor

jocau
Topic Starter
Berichten: 2

Vraagje i.v.m. switchen van interimkantoor

#1 , 19 dec 2012 15:56

Beste forummers

Ik heb een vraagje i.v.m. het switchen van interimkantoor. Ik werk bij bedrijf x via Tempo-Team. Een collega van mij (laten we hem 'Jan' noemen) werkt hier via Accent. Jan is nog geen half jaar in dienst bij bedrijf x via Accent. Jan ondervindt (dankzij mij) dat alles beter geregeld wordt via Tempo-Team en wil ook graag overstappen van Accent naar Tempo-Team.

Kan dit zomaar op het moment dat zijn lopende weekcontract via Accent bij bedrijf x afgelopen is? Ik heb namelijk horen zeggen dat Jan minstens 125 dagen gewerkt moet hebben via Accent vooraleer het bedrijf (bedrijf x in dit geval) zelf een werknemer mag laten switchen van interimkantoor. Maar mag Jan op eigen houtje na het aflopen van zijn weekcontract bij bedrijf x (via Accent) zelf niet opstappen en zich inschrijven bij Tempo-Team om zo terug bij bedrijf x te gaan werken (maar dan via Tempo-Team)?

Ik denk van wel, maar Jan denkt dat het niet kan en heeft schrik voor mogelijke sancties...

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2012 18:58

jan kan dat doen, maar als de werkgever jan tewerkstelt via dat andere interimkantoor, heeft het originele interimkantoor waarschijnlijk het recht om het bedrijf een schadevergoeding te doen betalen.

(waarschijnlijk = afhankelijk van het contract tussen het originele interimkantoor en het bedrijf, wettelijk is daar geen belemmering toe, maar alle interimkantoren hebben dergelijke clausules (die varieren in voorwaarden (bvb aantal dagen)).

jocau
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 dec 2012 19:26

Hmmm. Zeker van? Want dan houdt het oorspronkelijke interimkantoor (Accent) Jan als het ware toch "gegijzeld" aangezien bedrijf x Jan niet zal laten switchen om de boete te vermijden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 dec 2012 20:34

die gijzeling kan niet onbeperkt. Een beding dat een onbeperkte gijzeling toelaat is nietig, een beding die stelt dat de werknemer minimaal 120 dagen moet werken bij interimkantoor X vooraleer hij mag met een vast contract (of via een ander interimkantoor) aangenomen worden, is geldig.

Terug naar “Andere”