ouderschapsverlof of tijdskrediet

nieuwe mama
Topic Starter
Berichten: 1

ouderschapsverlof of tijdskrediet

#1 , 06 dec 2012 11:43

Ik werk 4/5 als bediende, sinds ruim vier jaar bij dezelfde werkgever, en ben momenteel in zwangerschapsrust na de geboorte van mijn eerste kind. Ik zou graag 3 maanden extra volledig thuisblijven aansluitend aan mijn zwangerschapsrust. Ik twijfel of ik dit zou doen via ouderschapsverlof, borstvoedingsverlof of 'gewoon' tijdskrediet. Ik vraag me met name af of het niet verstandig zou zijn om mijn ouderschapsverlof 'op te sparen' zodat ik dit nog heb voor als mijn kind wat ouder is en ik alle schoolvakanties moet opvangen? Ouderschapsverlof is immers een recht, terwijl tijdskrediet een gunst is dacht ik, en het lijkt erop dat 'gewoon' tijdskrediet mogelijk afgeschaft zal worden in de nabije toekomst? Of geldt dat evenzeer voor ouderschapsverlof? Kan ik de 3 stelsels combineren en hoe dan? En zijn er financiële consequenties? Of regels waar ik geen weet van heb?

Is het een bezwaar dat ik tijdens of vlak na het verlof opnieuw zelfstandige in bijberoep wil zijn (heb dit statuut stopgezet een half jaar geleden omwille van de geboorte)? Bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 06 dec 2012 12:46

De regeling m.b.t. tijdskrediet is te vinden in CAO 103. http://www.nar.be/CAO-ORIG/cao-103-(27-06-2012" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf

Artikel 3 - Recht op voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering zonder motief
§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers hebben recht op een voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering gelijk aan een equivalent van maximum 12 maanden volledige schorsing van de arbeidsprestaties over de gehele loopbaan:
1° hetzij door hun arbeidsprestaties 12 maanden volledig te schorsen (voltijds tijdskrediet) ongeacht de arbeidsregeling waarin zij in de onderneming tewerkgesteld zijn op het ogen-blik van de schriftelijke kennisgeving als verricht overeenkomstig artikel 12;

Artikel 4 – Recht op voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering met motief
§ 1. 1° Het recht op voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering, als bedoeld in artikel 3, wordt uitgebreid met een bijkomend recht op voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering tot maximaal 36 maanden voor:
a° de in artikel 2 genoemde werknemers die hun arbeidsprestaties volledig schorsen, half-tijds of met 1/5de verminderen om voor hun kind te zorgen tot de leeftijd van acht jaar; in geval van adoptie kan de schorsing van de arbeidsprestaties aanvangen vanaf de in-schrijving in het bevolkings- of het vreemdelingenregister van de gemeente waar de werknemer zijn woonplaats heeft.

3° Voor het bijkomend recht van 36 maanden kan een voltijds tijdskrediet of de halftijdse loop-baanvermindering maar worden opgenomen indien de sector of onderneming hierover een collectieve arbeidsovereenkomst heeft afgesloten. De collectieve arbeidsovereenkomsten die, voor de inwerkingtreding van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, op sector- of ondernemingsniveau, in het kader van artikel 3, § 2 van de collectieve arbeidsovereen-komst nr. 77 bis, werden gesloten, blijven gelden voor de toepassing van deze paragraaf.

Artikel 5
§ 1. Om recht te hebben op het voltijds tijdskrediet, de halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering als bedoeld in § 1 van artikel 3 moet de werknemer gelijktijdig de volgende voorwaarden vervullen :
1° door een arbeidsovereenkomst met de werkgever verbonden zijn geweest gedurende 24 maanden die voorafgaan aan de schriftelijke kennisgeving als verricht overeenkomstig arti-kel 12;
2° een loopbaan van 5 jaar als werknemer hebben op het ogenblik van de schriftelijke kennis-geving als verricht overeenkomstig artikel 12.

§ 2. Om recht te hebben op het bijkomend recht van 36 of 48 maanden voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering als bedoeld in § 1 en § 2 van artikel 4, moet de werknemer door een arbeidsovereenkomst met de werkgever verbonden zijn geweest gedurende 24 maanden die voorafgaan aan de schriftelijke kennisgeving als verricht overeenkomstig artikel 12;

§ 3 In afwijking hiervan gelden de hierboven vermelde voorwaarden niet voor werknemers die hun voltijds tijdskrediet, halftijdse of 1/5de loopbaanvermindering, als bedoeld in artikel 3 en 4, on-middellijk laten aansluiten op een ouderschapsverlof, zoals gedefinieerd in het koninklijk besluit van 29 oktober 1997 tot invoering van een recht op ouderschapsverlof in het kader van de on-derbreking van de beroepsloopbaan en de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64, en die hun rechten in toepassing van voornoemd koninklijk besluit of collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64, voor alle rechthebbende kinderen hebben uitgeput.

Artikel 7
§ 2. Op de maximumduur van de 12 maanden voltijds equivalent, als bedoeld in § 1 van artikel 3, en op de bijkomende duur van 36 of 48 maanden, als bedoeld in § 1 en § 2 van artikel 4, worden niet in mindering gebracht de perioden van schorsing of vermindering van de arbeidsprestaties ingevolge :
- het koninklijk besluit van 29 oktober 1997 tot invoering van een recht op ouderschapsverlof in het kader van de onderbreking van de beroepsloopbaan;

Artikel 11
§ 4. Voor de uitoefening van de rechten als bedoeld in de artikelen 3, 4 en 8 is de instemming van de werkgever vereist wanneer deze ten hoogste 10 werknemers tewerkstelt op 30 juni van het jaar voorafgaand aan het jaar tijdens hetwelk de schriftelijke kennisgeving overeenkomstig arti-kel 12 wordt verricht.

Uitleg bij art 4: De mogelijkheid tot verlenging tot 36 of 48 maanden moet voorzien zijn op niveau van het paritair comité of in een ondernemingscao. Indien dergelijke overeenkomst bestaat in kader van de voorgaande cao (77bis - toen was het een verlenging tot 5 jaar) blijft deze van geldig voor de rechten in cao 103, doch omgezet naar de rechten voorzien in cao 103 (dus 36 of 48 maanden ipv verlenging naar 5 jaar).

Uitleg bij art 11: Akkoord van de werkgever is enkel vereist indien er minder dan 11 werknemers zijn. Indien 11 of meer zijn is het tijdskrediet cf. in art. 3 een recht.


Bijkomende info:
http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.werk.belgie.be/defaultNews.aspx?id=37230" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aclvb.be/cao-103-tijdskrediet/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.acv-online.be/Actualiteit/Ni ... rediet.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

ouderschapsverlof: http://www.belgium.be/nl/werk/loopbaanb ... apsverlof/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... jdskrediet" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Andere”