Wonen in Spanje - werken in België

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

Wonen in Spanje - werken in België

#1 , 16 jul 2012 16:11

Ik wil in Spanje een huisje huren op jaarbasis (contract minum 12 maanden) om de vakanties door te brengen.
De verhuurder wil echter enkel maar verhuren indien de huurder er zich ook daadwerkelijk laat domicilieren.
Ik ben voltijds werkzaam in België.
Kan ik (als Belg) hier werken en ingeschreven zijn in Spanje ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

#2 , 01 dec 2012 06:41

Weet niemand echt het antwoord ?

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 dec 2012 10:37

Domiciliefraude misschien?

Reclame

jinan
Berichten: 107

#4 , 02 dec 2012 03:31

krijg je elke dag je verplaatsing terugbetaald?

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 dec 2012 09:39

krijg je elke dag je verplaatsing terugbetaald?
Een fietsvergoeding misschien? :lol:

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

#6 , 02 dec 2012 10:48

Wat een leuke antwoorden allemaal. Ik lig nu dubbel van het lachen. Humor van het laagste niveau, maar elk z'n smaak natuurlijk.
Toch ook eigenaardig dat er zelfs iemand een slecht en bedrieglijk scenario voor ogen heeft. Soms zijn er hier wel eens ervaringsdeskundigen met rare kronkels.
Als domiciliefraude zijn er eenvoudiger oplossingen te bedenken.
En ik die dacht dat het forum er was om elkaar te helpen en olossingen aan te reiken.
Blijkbaar ook op dit forum (heb je helaas zowat overal) maloten, mensen die niet door hebben dat de zon schijnt voor iedereen, gefrustreerde, mensen met een hoog afgunstgedachte.

patjebrussel
Berichten: 627

#7 , 02 dec 2012 11:03

Wat een leuke antwoorden allemaal. Ik lig nu dubbel van het lachen. Humor van het laagste niveau, maar elk z'n smaak natuurlijk.
Toch ook eigenaardig dat er zelfs iemand een slecht en bedrieglijk scenario voor ogen heeft. Soms zijn er hier wel eens ervaringsdeskundigen met rare kronkels.
Als domiciliefraude zijn er eenvoudiger oplossingen te bedenken.
En ik die dacht dat het forum er was om elkaar te helpen en olossingen aan te reiken.
Blijkbaar ook op dit forum (heb je helaas zowat overal) maloten, mensen die niet door hebben dat de zon schijnt voor iedereen, gefrustreerde, mensen met een hoog afgunstgedachte.
Trek het je niet aan, hoewel begrijp ik je frustratie. Bepaalde personen mogen hier alles, op elk topic reageren ze, zelfs wettelijk niet correct advies tot gevaarlijke technische 'info'.

Had ik een antwoord geweten op je vraag, ik had je graag geholpen zonder die Hoste-humor. Zelf zou ik denken : huur elders iets anders, ik denk dat momenteel in Spanje er wel genoeg staan.
Er officieel wonen en hier werken is vragen om moeilijkheden bij ondermeer de belastingen. En die kan je wel missen zeker ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 02 dec 2012 13:13

Toch ook eigenaardig dat er zelfs iemand een slecht en bedrieglijk scenario voor ogen heeft. Soms zijn er hier wel eens ervaringsdeskundigen met rare kronkels.
Géén rare kronkels : het is een juridisch correct antwoord. U moet uw domicilie zetten waar u werkelijk woont. Punt. Hoe gaat u zich bijvoorbeeld verplaatsen in België? Als u officieel in Spanje woont moet u een Spaanse nummerplaat hebben. Moeten officiële documenten naar uw Spaans vakantiehuisje gestuurd worden? Flitsboetes? Gaat u uw huidige woning dan aangeven als tweede woning? Als u huurt, is de verhuurder dan akkoord dat u uw domicilie in Spanje zet? ........
Sommige mensen hebben inderdaad rare kronkels :twisted:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jinan
Berichten: 107

#9 , 02 dec 2012 15:05

sommige absurde vragen vragen om absurde antwoorden....

Franciscus
Berichten: 38738

#10 , 02 dec 2012 19:10

En waarom zou dat niet kunnen?
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... 8G7Bg8nTYA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb weet van een provinciale ambtenaar die officieel in Nederland woont - 2de verblijf in België.
En een advocaat die bij mijn weten nog in België actief is en in Spanje woont ... rijdt met een Spaanse nummerplaat.

patjebrussel
Berichten: 627

#11 , 02 dec 2012 20:12

En waarom zou dat niet kunnen?
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... 8G7Bg8nTYA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb weet van een provinciale ambtenaar die officieel in Nederland woont - 2de verblijf in België.
En een advocaat die bij mijn weten nog in België actief is en in Spanje woont ... rijdt met een Spaanse nummerplaat.
Bedankt Fransiscus, en dit 'absurd' topic met droge humor zou nog wel eens best interessant kunnen worden. Inderdaad, als je daar even bij stilstaat zijn er -tig mensen die hier wonen en werken, maar hun domicilie elders hebben staan. Ambassade, piloten, zeevaart en noem maar op.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 02 dec 2012 20:53

Gevonden op elfry.be :
Er weze aan herinnerd dat het domicilie de plaats is waar een persoon zijn hoofdverblijf heeft en waar hij geacht wordt aanwezig te zijn voor het uitoefenen van zijn rechten en het nakomen van zijn verplichtingen, hoewel hij er in feite misschien niet bestendig verblijft (W. Delva, Personen- en familierecht, Gent, Story-Scientia, 1978, dl. 2A, 20). Krachtens artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters is de hoofdverblijfplaats “de plaats waar de leden van een huishouding die uit verscheidende personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft”. Verder is daar voorzien dat de Koning de aanvullende regels vaststelt voor het bepalen van het hoofdverblijf.
Artikel 4 van dezelfde wet zegt dat het behoort tot de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken om de inspectie van de bevolkingsregisters te organiseren en artikel 5 voorziet dat de verandering van hoofdverblijf moet worden vastgesteld door een aangifte die is gedaan in de vorm en binnen de termijnen die worden voorgeschreven door de Koning.
Artikel 7 van dezelfde wet voorziet straffen van 26 tot 500 euro op overtreding van onder meer bovenvermelde regels en op overtreding van de besluiten tot uitvoering ervan.

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waar de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden”.
Artikel 16, § 3 voorziet dat het niét volstaat “dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om voor het betrokken gemeentebestuur de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen”.
In de ministeriële omzendbrief van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters (BS 15 oktober 1992) staat in artikel 11 dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar” en er wordt herhaald dat deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, zoals de vraag waar de betrokkene na zijn dagtaak gaat, de plaats waar de kinderen naar school gaan, het energieverbruik enz...
Tevens wordt herhaald dat het loutere feit dat iemand de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats ergens te vestigen de inschrijving als hoofdverblijfplaats niét rechtvaardigt.
In artikel 7 wordt gezegd dat “de ambtenaar van de burgerlijke stand ... rechtstreeks verantwoordelijk is voor het naleven van de desbetreffende reglementering”.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”