eindejaarspremie

deleuke86
Topic Starter

eindejaarspremie

#1 , 20 nov 2012 17:12

Ik ben sinds 04/08/2011 thuis wegens een arbeidsongeval, sinds al die tijd ben ik dus uitbetaald door de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever.

Vandaag krijg ik mijn berekening van mijn eindejaarspremie en deze is zeer laat tov vorig jaar (een dikke 1100€ minder)
Kan dit kloppen? Vorig jaar trok ik 1250€ dit jaar slechts 114€ :shock: Pc = 149.01

Ik krijg echt het gevoel dat ik gestraft ben omdat ik wou werken !!! :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2012 17:32

Ik ben sinds 04/08/2011 thuis wegens een arbeidsongeval, sinds al die tijd ben ik dus uitbetaald door de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever.

Vandaag krijg ik mijn berekening van mijn eindejaarspremie en deze is zeer laat tov vorig jaar (een dikke 1100€ minder)
Kan dit kloppen? Vorig jaar trok ik 1250€ dit jaar slechts 114€ :shock: Pc = 149.01

http://www.werk.belgie.be/CAO/14901/149 ... 004787.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Collectieve arbeidsovereenkomst van 23 Juni 2009
Art. 11. - Berekening eindejaarspremie
Volgende gelijkgestelde dagen komen in aanmerking
voor de berekening van de eindejaarspremie:

arbeidsongeval (de période van gewaarborgd
loon waarvoor geen RSZ-bijdragen worden geind),
weergegeven door DMFA met code 60;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#3 , 21 nov 2012 09:01

gestraft omdat je wou werken? iemand die geen arbeidsovereenkomst heeft, krijgt sowieso geen eindejaarspremie, dus ik zie niet in waarom je gestraft bent omdat je wou werken...

Nu, het is logisch dat dagen arbeidsongeval niet meegerekend worden in je eindejaarspremie: in de uitkering die je nu van de arbeidsongevallenverzekering krijgt, zit je eindejaarspremie ingerekend. Je kan altijd eens je berekening van je basisloon opvragen om te controleren of ze die eindejaarspremie effectief wel meegerekend hebt.

Een (eenvoudig) voorbeeld:
stel, je verdient (voor je ongeval) 2000 euro per maand én hebt recht op een ejp van 1200 euro.
Héél sterk vereenvoudigd is je basisloon dan 12x2000+1200 euro = 25200 euro.

Voor elke dag arbeidsongeschiktheid door ongeval (inclusief zondag, ...) krijg je dan 90% x 25200 / 365 = 62,13 euro.
Mocht die EJP niet meegerekend worden, zou je slechts 90% * 12*2000/365 = 59,18 euro krijgen.

Uiteindelijk krijg je over 1 jaar gerekend dus 1080 euro extra door het meerekenen van die eindejaarspremie. Verschil is dat je die EJP vanaf de eerste dag krijgt, terwijl een gewone werknemer die pas nu uitbetaald krijgt.

(even geen rekening gehouden met verschil tussen tijdelijke AO en volledige AO qua vakantiegeld etc)

Reclame

deleuke86
Topic Starter

#4 , 21 nov 2012 14:25

Bedankt voor jullie antwoorden.

Wat ik bedoel met "gestraft om te willen werken" Ik ga werken om mijn brood te verdienen en niet doppen om geld te krijgen.
Maar dan heb je plots een arbeidsongeval en krijg je plots maar 90% meer van je loon. Terwijl mocht je doppen je dop krijgt zonder er iets voor te doen, en je hier en daar kan genieten van sociaal tarief. Terwijl ik nu braaf ging werken, een werkongeval meemaak, 10% loon moet inleveren, een deel van de medische kosten zelf kan ophoesten (doordat dokters mogen vragen wat ze willen), nooit meer zal kunnen lopen of springen, ander werk moet zoeken door het ongeval en geen werk kan vinden doordat de werkgevers iemand met een handicap niet snel aannemen en dat allemaal omdat ik wou werken en daarom voel ik mij gestraft.

Ik dacht altijd dat wij een ideaal sociaal vangnet hadden maar niets is minderwaar. Van zodra de letsels niet meer genezen, betalen ze je een bedrag uit (via een percentage waarmee ze je loonsverlies schatten) ben je niet akkoord kan je na je hele lijdensweg nog eens naar de arbeidsrechtbank trekken, kan je weeral dokken. En daar sta je dan, je kan zelf zien dat je ander werk kan vinden

JPV

#5 , 21 nov 2012 21:18

1) Arbeidsongeval = 90% van je loon (met hoge begrenzing). Werkloosheid = momenteel 60% (met lage begrenzing én dalend naar verloop van tijd), zeker ook niet "zonder er iets voor te doen".
2) Alle medische kosten zouden in principe vergoed moeten worden door de verzekering, anders kies je een andere dokter indien hij >300% ereloonsupplement vraagt. PM me gerust indien je facturen niet terugkrijgt van de verzekering.
3) Voor de handicap zal je een percentage loon voor de rest van je leven uitgekeerd krijgen.
4) arbeidsrechtbank is een van de goedkoopste die er bestaat, via je vakbond heb je zelfs een gratis advocaat. Dat percentage valt meestal wel goed mee + je hebt natuurlijk nog recht op wlh etc.

Wij hebben geen perfect vangnet, maar ivm het buitenland heb je "geluk" om hier je arbeidsongeval tegen te komen.

PM ook eens de sector waar je werkt, misschien zijn er nog aanvullende vergoedingen waar je recht op hebt.

Terug naar “Andere”