Werkloos en zwanger

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

Werkloos en zwanger

#1 , 30 apr 2012 19:38

Dag iedereen,

Momenteel zit ik in mijn 2e jaar bachelor verpleegkunde, dit studeer ik via de VDAB dus in feite ben ik werkloos en ontvang ik een uitkering.

Nu blijk ik (ongepland) zwanger te zijn.

Wat zijn mijn rechten als werkloze? Heb ik ook een soort zwangerschapsverlof? Ook vroeg ik me af hoe het zit met ouderschapsverlof. Heb ik daar recht op van zodra ik ergens 1 jaar gewerkt heb?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 apr 2012 20:14

je hebt idd een zwangerschapsverlof. Dat betekent dat je 15/17 weken uitkeringen van de mutualiteit zal krijgen zoals een gewone werknemer. Dat wil echter niet verhinderen dat je studies een normale voortgang moeten hebben, hou daar dus zeker rekening mee, contacteer eventueel én RVA én VDAB daarvoor bij twijfel.

Ouderschapsverlof heb je momenteel idd recht op indien je 1 jaar gewerkt hebt.

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 30 apr 2012 20:41

Hey JPV,

Bedankt. Ik ga na mijn stage de VDAB en RVA inlichten. Ik hoop dat het geen al te grote invloed zal hebben op mijn studies want ik wil echt dit diploma halen, nog 1 jaartje te gaan na dit schooljaar.. (in "normale" omstandigheden).

Hier kan ik mee verder. Bedankt.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 mei 2012 11:07

Neem ook eens contact op met de sociale dienst van uw school, indien nodig kunnen zij dan rekening houden met uw toestand (planning stages en examens). Tevens kan het van belang zijn op sommige stageplaatsen dat ze weten dat u zwanger bent, voor uw gezondheid en dat van uw kind.

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 02 mei 2012 09:05

Turaki,

Goed idee, zal ik zeker doen.

Ik heb pas ontdekt dat ik zwanger ben en ik moet nu nog 4 dagen stage doen (6 weken gehad in totaal) dus ik ben er bijna vanaf.

Bedankt voor de info!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 mei 2012 09:31

als het maar 4 dagen meer is én je niet direct met gevaarlijke stoffen in directe aanraking komt, zou ik er MITS OVERLEG MET JE GYNAECOLOOG gerust over zwijgen.

Terug naar “Andere”