Ziekenkas en herscholing

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

Ziekenkas en herscholing

#1 , 17 apr 2012 15:41

Een man die werkloos is en nu al van 10 januari tot heden op de ziekenkas zit wil natuurlijk als hij genezen is opnieuw naar werk zoeken en hij liet zich inschrijven bij de VADB voor buschauffeur, nu moeten ze een attest hebben van het ziekenfonds als dat hij dit werk mag uitvoeren.
Kan dit juist zijn, daar hij dit beroep zeker kost wat kost wil doen.
Wat moet hij doen tegenover de ziekenkas dat ze wel de goedkeuring geven, is er een beroep voorzien?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2012 07:04

attest van ziekenfonds? lijkt me vreemd, gezien ziekenfonds zelf daarover nooit oordeelt. Wat men mss wel wil is ofwel een attest dat de laatste ziekteperiode niet door de werkloze zelf voortijdig is beëindigd of er een bepaald advies van de adviserend geneesheer zou zijn.

Nu, gezien de werkloze momenteel nog ziek is, kan hij bij een volgend bezoek naar de adviserend geneesheer hieraan vragen.

Gezien echter er geen echte goedkeuring moet zijn van ziekenfonds, zie ik geen mogelijkheid tot beroep, gewoon omdat ik niet zou weten tegen wat je in beroep moet gaan... Vraag eens duidelijk aan de VDAB welk document ze exact willen en of het niet gewoon van de huisarts moet komen?

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2012 11:49

hier de letterlijke zin van de de mutualiteit .

"1.De mutualiteit heeft een aanmeldings formulier nodig voor trajectbegeleiding komende van de VDAB
2. Klantondertekent aanmeldingsformulier en bezorgt dit aan de mutualiteit.
3.Adviserend geneesheer vult aanmeldingsformulier in en bezorgt dit opnieuw aan de VDAB.

Dan kan trajectbegeleiding opgestart worden.

Herscholing is reeds geweigerd door de adviserende geneesheer."

Dit staat op een brief die de persoon in kwestie gekregen heeft van de ziekenkas, de man snapt er geen bal van .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 apr 2012 11:51

Ah, een aanmeldingsformulier voor tijdens een ziekteperiode.

Een herscholing TIJDENS de ziekte kan een adviserend geneesheer perfect weigeren, daartegen kan je beroep aantekenen binnen de 3 maand na die beslissing bij de arbeidsrechtbank. Na de ziekte hebben ze daar geen zaken meer mee.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2012 15:28

Heb het overgemaakt en hij gaat zich volgende week terug naar de werkloosheid zich laten inschrijven want hij is zo goed als genezen van de rug operatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2012 15:18

Nu word het nog mooier !

Deze man krijgt gisteren 26/04/2012 een A.S van den RVA dat hij geschorst is van den RVA omdat hij tweemaal afwezig was bij een uitnodiging, ondanks dat hij twee maal de brief ingevult en aangetekend heeft verzonden naar de RVA en ook de vakbond heeft dan ook den twee maal gebeld naar de RVA.

En zoals ik al schreef zit hij al van 10/01/2012 op den ziekenkas daar hij geopereerd is.
Het goede nieuws is wel dat hij ook gisteren de toelating ontvangen heeft voor herscholing als buschauffeur van de adviserende geneesheer.

Hoe kan men iemand schorsen als men al meer dan 4 maand op de ziekenkas zit ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 apr 2012 12:50

Men kan perfect iemand schorsen die op de ziekenbond zit, anders zou het nogal gemakkelijk zijn om een schorsing te ontlopen, hé ;).

Om goed te antwoorden mis ik informatie: was hij uitgenodigd bij de RVA of bij VDAB (en waarvoor?) en wat was de reden dat hij niet gegaan is (wat stond er in zijn AS?)

ALs je niet gaat naar de RVA wil dat niet noodzakelijk zeggen dat je geen sanctie kan krijgen, zélfs al verwittig je dat je niet kan komen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2012 13:17

Hij is van 10/01/2012 op ziekenkas en werd eind februari uitgenodigd voor een gesprek in maart, hij heeft hun daarvan op de hoogte gebracht, dan heeft hij een brief gekregen dat hij niet aanwezig was en met een nieuwe datum, dan heeft hij aangetekend melding gemaakt dat hij nog ziek was en ook de vakbond heeft getelefoneerd om dit te melden en gefaxt in het bij zijn van deze persoon.
Hij zal zeker nog twee maand ziek zijn, en ik zal deze avond( ben nu tot 18.00 uur in mijn werkplaats en de brief ligt thuis) u zijn brief op u PB zetten ik heb hem ingescand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”