Freelance / vrijwilligerswerk

papierwinkel
Topic Starter
Berichten: 10

Freelance / vrijwilligerswerk

#1 , 20 apr 2012 21:32

Hallo,

ik ben werkloos,
mijn man heeft een fulltime loontrekkende job en oefent ook een bijberoep uit.

Ik zou aan de slag kunnen gaan als freelance bij een bedrijf.
Ik heb geen BTW nummer.

Kan ik me laten inschrijven als vrijwilliger bij dat bedrijf én mijn man de prestaties (commissies) laten factureren zodat ik mijn werkloosheidsuitkering kan behouden? Dit zou ik 6 maand willen doen, daarna kan ik vast aan de slag bij dat bedrijf (ingeschreven als loontrekkende).

Bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#2 , 21 apr 2012 03:38

oei !!! ik zou nog niet eens deze vraag durven stellen , best uw tekst verwijderen

dit is sociale fraude niveau 4 , bovenop een terugbetaling werkloosheidsuitkering staan er zware boetes en zelfs gevangenisstraf op ,

sociaal strafwetboek
art 101
De sanctie van niveau 4 bestaat uit hetzij een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een strafrechtelijke geldboete van 600 tot 6000 euro of uit een van die straffen alleen, hetzij een administratieve geldboete van 300 tot 3000 euro.

Art. 232. Valsheid en gebruik van valse stukken in sociaal strafrecht
Met een sanctie van niveau 4 wordt bestraft eenieder die, met het oogmerk ofwel ten onrechte een sociaal voordeel te bekomen of te doen bekomen, te behouden of te doen behouden.................

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 apr 2012 13:24

Hallo,

ik ben werkloos,
mijn man heeft een fulltime loontrekkende job en oefent ook een bijberoep uit.

Ik zou aan de slag kunnen gaan als freelance bij een bedrijf.
Ik heb geen BTW nummer.

Kan ik me laten inschrijven als vrijwilliger bij dat bedrijf én mijn man de prestaties (commissies) laten factureren zodat ik mijn werkloosheidsuitkering kan behouden? Dit zou ik 6 maand willen doen, daarna kan ik vast aan de slag bij dat bedrijf (ingeschreven als loontrekkende).

Bedankt voor de info!
als freelance bij een bedrijf als vrijwilliger én ondertussen werkloosheid genieten? Kan wettelijk niet en is strafbaar.

Reclame

Terug naar “Andere”