overeenkomst tussen werkgevers over werknemers

Biebel2012
Topic Starter
Berichten: 1

overeenkomst tussen werkgevers over werknemers

#1 , 12 mar 2012 13:11

Ik ben door toeval te weten gekomen dat mijn werkgever (IT bedrijf) overeenkomsten sluit met zijn partners/leveranciers waarin staat:

1. Geen wederzijdse actieve recruitment
2. Partners verwittigen elkaar bij eerste contact met sollicitant in sollicitatie procedure
3. Compensatie voor geleden schade door aanwerving van werknemer (vergoeden van opleiding, reizen, seminars, overige kosten)
4. De nieuwe werkgever neemt de werknemer niet meteen aan maar huurt eerst de werknemer voor 6 maanden bij de partner zodat die zijn inkomsten kan verzekeren en een vervanger kan zoeken.

Is dit wettelijk?
Punt 2 en 4 hebben rechstreeks impact op de eigen keuze van de werknemer en de vrijheid om te werken waar hij wil.

Als je als sollicitant voor de eerste keer met een bedrijf gaat praten, veronderstel je dat dit vertrouwelijk is.
In meeste gevallen is dit een verkennend gesprek, je weet op dat moment nog helemaal niet of het een geschikte job is.
Als je werkgever verwittigd wordt, brengt dit onherrroepelijk schade aan in de bestaande werkrelaties en in de mogelijkheden voor de sollicitant.

En mogen werkgevers onder elkaar, buiten de werknemer om, bepalen hoe dat de werknemer moet aangeworven worden?

Mvg,
Biebel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mar 2012 13:19

punt 2 is strafbaar, gezien http://www.cnt.be/CAO/cao-38.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; art 12

punt 4 is niet strafbaar, is een praktische afspraak

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2012 17:01

Punt 2 lijkt me idd niet echt kosjer. Van de drie andere zaken heeft de werknemer voor zover ik kan zien niet echt nadeel, toch?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

klungel

#4 , 12 mar 2012 18:02

punt 2 is strafbaar, gezien http://www.cnt.be/CAO/cao-38.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; art 12
wat zijn de strafbepalingen voor een inbreuk op art 12 ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 mar 2012 19:45

zie privacy-wetgeving

klungel

#6 , 12 mar 2012 21:00

zie privacy-wetgeving
en welke privacy wetgeving behandeld het strafbare voor een inbreuk op het niet bekrachtigde art 12 ?

klungel

#7 , 13 mar 2012 03:32

Ik ben door toeval te weten gekomen dat mijn werkgever (IT bedrijf) overeenkomsten sluit met zijn partners/leveranciers waarin staat:

Is dit wettelijk?
Punt 2 en 4 hebben rechstreeks impact op de eigen keuze van de werknemer en de vrijheid om te werken waar hij wil.
in principe moet die beperking geregeld worden via een concurentiebeding

toch maar opletten als u deze gegevens gaat gebruiken en u deze op onrechtmatige wijze hebt verkregen want dan gaat het met enige zekerheid om strafbare feiten en is bovendien uw bewijsmateriaal zo goed als waardeloos

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 mar 2012 09:23

zie privacy-wetgeving
en welke privacy wetgeving behandeld het strafbare voor een inbreuk op het niet bekrachtigde art 12 ?
Art. 12 is niet bekrachtigd, maar gezien quasi elk bedrijf beroep doet op de VDAB/consoorten én deze eist dat men CAO 38 naleeft, heb je op die manier in de praktijk altijd een punt.

Terug naar “Andere”