Vraagje betreffende verzekeren op het werk.

daan1974
Topic Starter
Berichten: 2

Vraagje betreffende verzekeren op het werk.

#1 , 08 mar 2012 00:14

Beste,

Al meer dan 15 jaar werk ik voor dezelfde werkgever als bediende(therapeut). Nu de laatste tijd omdat het minder druk is schakelt hij me in als klusjesman om zo mijn uren zinvol in te vullen. Daar heb ik helemaal geen probleem mee op zich. Maar de vraag dringt zich op bij mij: "Wat als er tijdens deze werkzaamheden iets gebeurt?" Ik krijg bvb bij afbraakwerken een betonblok op mijn hoofd of een drilboor kapt weg en boort zich in mijn been...het zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren, toch? En wat dan? Gaat de verzekering dit nog verzekeren, want dat werk is niet wat in mijn arbeidsovereenkomst staat? Kijk, ik wil zulke dingen op mij nemen, maar niet ten koste van...Reacties zijn welkom en liefst ook van juridische aard. Alvast bedankt! Van een mens die meer dan zijn werk doet :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mar 2012 09:01

Eerst een geruststelling: je bent zonder twijfel verzekerd.

Dan de iets minder geruststelling: de verzekering zal zich natuurlijk wél vragen stellen als je als bediende plots een drilboor in je been krijgt. Zolang je echter het ongeval voldoende kan aantonen (getuigen, pv, ...) zal de verzekering geen tegenargument kunnen hanteren a la "jij doet normaal dat werk niet".

om een arbeidsongeval te laten erkennen zijn er 5 zaken nodig:
- er moet een letsel zijn (meestal geen probleem)
- er moet een plotse gebeurtenis zijn (vaak een probleem, maar hier niet echt van toepassing: plotse gebeurtenis betekent dat er "iets" moet gebeuren éxtern, dus niet bvb gewoon een zenuw die gekneld geraakt of iets dat in je rug schiet. Er moet bvb een vallend voorwerp, een oneffen vloer, ... zijn).
- ern moet een verband zijn tussen die 2 (logisch, maar wordt wettelijk ook vermoed, het is de verzekering die het tegendeel moet bewijzen)
- het moet gebeuren tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst (binnen je kantooruren of binnen de uren dat je aan het werk bent indien je overuren presteert)
- het moet gebeuren DOOR de arbeidsovereenkomst.

Dat laatste is hier in dit geval essentieel. Is "arbeiderswerk" "door" de arbeidsovereenkomst? Daarover is de juridische wereld duidelijk: ALLES wat de werkgever of een van zijn aangestelden je oplegt is door de arbeidsovereenkomst. Zo is er het bekende geval van iemand die tijdens de pauze in een weddenschap met zijn ploegchef uit het raam op de eerste verdieping sprong en zich daarbij bezeerde. Dat is een arbeidsongeval: de pauze is OOK onder toezicht van de werkgever (dus "tijdens" de arbeidsovereenkomst) én het is "door" de arbeidsovereenkomst, gezien het een meerdere is die dat beviel. Zelfs bij weddenschap met een collega zou dit gelden, maar da's een andere zaak.

daan1974
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 mar 2012 21:41

Dit lijkt me een heel duidelijk antwoord, waarvoor dank!

Reclame

Terug naar “Andere”