mag vriendin helpen in zaak

Dogville
Topic Starter

mag vriendin helpen in zaak

#1 , 27 feb 2012 20:26

ik en mijn vriendin zijn ongeveer 4 tal jaar samen, maar nog niet gehuwd of samenwoonden door studies.
Nu ben ik van plan om een zaak op te starten (indoorspeelplein) en dan na verloop van tijd samen te gaan wonen, mag zij zomaar helpen in mijn zaak omdat het later ook de bedoeling is dat af en toe inspringt als het druk. Of moet ze nu omdat we niet gehuwd zijn of samenwoonden zijn ingeschreven worden als arbeidster?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 27 feb 2012 20:54

Het mag en het kan. Zoek op "zelfstandig helper" en informeer je goed bij een sociaal secretariaat:

http://www.securex.eu/be/website/be/pub ... _nl.html#2" onclick="window.open(this.href);return false;

Dogville
Topic Starter

#3 , 27 feb 2012 22:16

ik zie nu staan op de site (dat bovenstaande heeft gepost) bij echtgenote

"geen enkel inkomen hebt van een andere beroepsactiviteit, noch een vervangingsinkomen dat sociale zekerheidsrechten opent die minstens gelijkwaardig zijn met die van de zelfstandigen."

Wil dit zeggen dat mijn vriendin (toekomstige vrouw) dan maar 90 dagen per jaar mag helpen in de zaak en niet met combineren met leerkracht zijn?

Ons plan was eigenlijk dat we de zaak na verloop van tijd samen zouden runnen zij haar job als leerkracht deed, ik full time met de zaak bezig zijn onderhoud, boekhouding en dergelijk. Zodat we de personeelskosten zo laag mogelijk konden houden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2012 22:31

Wat voor juridisch type zaak zou je beginnen?

Dogville
Topic Starter

#5 , 27 feb 2012 22:49

dat weet ik nog niet, het is voor een indoorspeelplein waarschijnlijk zal het een bvba zijn

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2012 23:12

En een bvba heeft geen familie.
Wel vennoten of personeel.
Niets weerhoudt haar om vennoot te worden of personeel.

Terug naar “Andere”