Familiaal verlof bij tekenen echtscheiding?

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

Familiaal verlof bij tekenen echtscheiding?

#1 , 04 okt 2011 18:25

Hallo,

Heeft men recht op familiaal verlof wanneer je op de rechtbank moet verschijnen, om te tekenen voor je echtscheiding?
Een kennis van mij vraagt zich dit af. Op het werk zeiden ze haar van niet, echter in de reglementen van haar werk staat wel dat ze recht heeft op familiaal verlof als ze in persoon voor de rechtbank moet verschijnen. Dit spreekt elkaar toch tegen, niet?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2011 19:28

wat staat er expliciet in het arbeidsreglement (elk woord kan belangrijk zijn)

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 04 okt 2011 23:22

wat staat er expliciet in het arbeidsreglement (elk woord kan belangrijk zijn)
Ik zal het morgen nog es navragen en dan hier posten. :wink:

Reclame

xena

#4 , 04 okt 2011 23:31

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 okt 2011 07:50

niet elke zitting van de rechtbank in een echtscheidingsprocedure gaat via een bevel tot verschijning in persoon. Wat de persoon dus als "moet verschijnen" beschouwd is niet noodzakelijk een bevel tot verschijning in persoon, maar kan eventueel ook via een advocaat gebeuren (indien de persoon dit nog niet heeft).

xena

#6 , 05 okt 2011 10:55

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 okt 2011 11:04

daar zijn dit jaar wat veranderingen in gekomen, je moet meestal niet meer aanwezig zijn. De OP zal de oproepingsbrief moeten bekijken, of daar een bevel tot verschijning in persoon op staat.

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

#8 , 06 okt 2011 00:44

Dus als ik het goed begrijp, zijn er 2 dingen van belang:
1 wat er juist in het arbeidsreglement staat
2 de manier waarop ze opgeroepen is

Klopt dit?
Ik heb haar niet meer gezien vandaag dus ik weet nog niets meer, normaal zie ik haar morgen of ten laatste vrijdag. Dan kan ik meer info geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 okt 2011 06:12

klopt

xena

#10 , 06 okt 2011 07:08

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 okt 2011 07:38

enkel bij de eerste verschijning, niet bij de tweede imho. En bij andere echtscheidingen moet dat zelfs bijna niet meer.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 06 okt 2011 10:34

“Art.1289.Binnen een maand te rekenen van de dag van de neerlegging van het verzoekschrift, verschijnen de echtgenoten samen en IN PERSOON voor de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...Art.1289bis.In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorzitter van de rechtbank...bij gemotiveerde beschikking vrijstelling verlenen van persoonlijke verschijning zoals bepaald in de artikelen 1289 en 1294, en aan een echtgenoot toestemming verlenen om zich te laten vertegenwoordigen door een bijzondere gemachtigde, advocaat of notaris.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.2.Ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten, welke hierna opgesomd zijn, hebben de in artikel 1 bedoelde werknemers het recht, met behoud van hun normaal loon, van het werk afwezig te zijn voor een als volgt bepaalde duur: ...XII. a) Reden van de afwezigheid : Deelneming aan een jury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank...”(28 AUGUSTUS 1963. - Koninklijk besluit betreffende het behoud van het normaal loon van de werklieden...voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten).

“Art.2...§ 2. Zijn in het bijzonder gebeurtenissen voor dewelke de werknemer het recht heeft om van het werk afwezig te zijn krachtens artikel 25septies van de wet van 1 april 1936 en krachtens artikel 30bis van de wet van 3 juli 1978:...3° het bevel tot verschijning in persoon in een rechtszitting wanneer de werknemer partij is in het geding; 4° andere gebeurtenissen vastgesteld in onderling akkoord tussen de werkgever en de werknemer die als een dwingende reden moeten beschouwd worden...Art.3.De werknemer heeft het recht van het werk afwezig te zijn gedurende de tijd die nodig is om het hoofd te bieden aan de gevolgen die voortvloeien uit de gebeurtenissen bedoeld in artikel 2. Deze afwezigheden worden niet bezoldigd...”(11 OKTOBER 1991. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regelen voor de uitoefening van het recht op een verlof om dwingende reden.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”