vervanging feestdag

Marie
Topic Starter

vervanging feestdag

#1 , 03 jan 2006 13:29

Op 1 februari verander ik vrijwillig van werkgever. Aangezien 1 januari dit jaar op een zondag viel, wordt deze normaal gezien genomen op een andere werkdag. Bij mijn huidige werkgever wordt deze gerecupereerd tijdens de week tussen kerst en nieuw 2006. Aangezien ik dan niet meer op het bedrijf aanwezig zal zijn, dacht ik dat ik deze zou mogen recupereren op een andere datum (tijdens de maand januari). Volgens de personeelsdienst heb ik hier echter geen recht op aangezien deze niet toegevoegd wordt aan de vakantiedagen maar op een welbepaalde dag wordt vastgelegd. Voor de volledigheid, ik werk bij een overheidsinstelling maar onder een priv?statuut. Mijn vraag, heb ik nog recht op verlofdag als vervanging van 1 januari?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 03 jan 2006 13:38

Art. 7. De paritaire organen kunnen voor alle of voor een deel van de ondernemingen welke onder hun bevoegdheid vallen de vervangingsdag vaststellen.

Art. 8. Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, kan de vervangingsdag vastgesteld worden door de ondernemingsraad. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eensdeels en de syndicale afvaardiging anderdeels, of, bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers.Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.

Art. 9. Wanneer de vervangingsdag niet overeenkomstig het bepaalde in deze afdeling werd vastgesteld, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitsdag die in de onderneming op die feestdag volgt.(4 januari 1974, Wet betreffende de feestdagen).

Reclame

Terug naar “Andere”