Vakbond die hun fout niet wil toegeven

HPW
Topic Starter
Berichten: 5

Vakbond die hun fout niet wil toegeven

#1 , 22 sep 2011 00:16

Ik heb in oktober 2008 een aanvraag ingediend bij de RVA om een bijberoep uit te oefenen tijdens de kans op technisch werkloosheid.
Daar ik nog geen startdatum kon voorleggen hebben ze het goedgekeurd en moest ik gewoon laten weten wanneer ik effectief zou starten.
De vakbondsdame die bij me was tijdens het gesprek bij de RVA zei me dat ik dan maar naar haar moest bellen op haar gsm als ik een datum had om te starten met mijn bijberoep, en dan zou ze de RVA op de hoogte brengen hiervan.
Op 1 december 2008 ben ik dan officieel gestart en heb dit laten weten aan de vakbondsdame op 4 dec. 2008. Ik heb nog gevraagd of ik bijkomende documenten moest komen ondertekenen of iets in die aard. Neen zei ze, het is in orde ik doe het nodige.
Nu vorige week krijg ik een brief van de vakbond voor een verhoring van de RVA omdat ik geen aangifte heb gedaan van een zelfstandige activiteit tijdens technische werkloosheid.
Ik moest vandaag bij de vakbond komen om mijn verdediging te plannen. Daar werd gereageerd dat het niet kon dat ik het telefonisch heb doorgegeven. Dit moet altijd in het kantoor gebeuren met de nodige formaliteiten die moeten ondertekend worden. Ze hebben nu een verslag opgemaakt dat ik het zogezegd het vergeten te melden was aan de RVA en heb dit ondertekend omdat ik geen keuze had.
Bij thuiskomst heb ik mijn papieren van 2008 erbij genomen en heb destijds op het formulier geschreven dat ik met de vakbondsdame had gebeld met de datum erbij en dat ze de RVA op de hoogte zou brengen. Nu ben ik zeer zeker nu ik dat papier heb gevonden van mijn standpunt en wil mijn verklaring van vandaag bij de vakbond intrekken.
Hoe sterk sta ik met de luttige "bewijzen" die ik heb.
bewijs 1, ik kan vb het factuur van belgacom opvragen met de telefoongespreks geschiedenis, zodat ze kunnen zien dat ik daadwerkelijk heb gebeld op 4/12/2008 naar de vakbondsdame.
Bewijs 2, ik zou de geschreven inkt op de brief kunnen laten dateren zodat ze zien dat ik het er niet vandaag heb opgeschreven. Ik denk dat dit mogelijk is.
Ik weet, ik sta niet sterk in mijn schoenen, maar ik zie het niet zitten om het stempelgeld van bijna 3 jaar terug te betalen. En deze kans is zeer groot.
Kunnen jullie me nog extra raad geven?

PS: voor diegene die nu denken van je hebt een bijberoep en dan wil je nog technisch werkloosheids vergoeding.
Ik heb er recht op omdat het maar een bijberoep is en we momenteel nog steeds geen winst hebben gemaakt daar we de investeringen nog steeds moeten terug verdienen. Mocht ik met het bijberoep een loon verdienen dan zou ik het stempelgeld nog niet willen. De regels die we moeten volgen is zogoed als ondoenbaar met een zaak. Maar soit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 618

#2 , 22 sep 2011 07:40

3 jaar technisch werkloos, intussen een zelfstandige activiteit opstarten 'in bijberoep' en de vakbond de fout in de schoenen steken dat je wellicht die 3 jaar uitkeringen zal moeten terugbetalen?

Los van de wettelijke zaken, even de ethische:

1) 3 jaar technisch werkloos: zoek dan een andere job bij een werkgever die je wel werk kan verschaffen
2) geen inkomsten uit je zelfstandige activiteit na 3 jaar: herzie je business plan of stop ermee
3) verwacht niet dat de maatschappij moet en zal instaan voor de lancering van je onderneming

Greets,

P.

xena

#3 , 22 sep 2011 14:14

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 sep 2011 20:22

Ik werk bij een vakbond en ben dus misschien niet eenzijdig hierin, maar je verhaal mist alvast samenhang of exactheid. Niet noodzakelijk zo bedoeld, maar op die manier kom je niet overtuigend over.

Even in detail erop ingaan:
Ik heb in oktober 2008 een aanvraag ingediend bij de RVA om een bijberoep uit te oefenen tijdens de kans op technisch werkloosheid.
Daar ik nog geen startdatum kon voorleggen hebben ze het goedgekeurd en moest ik gewoon laten weten wanneer ik effectief zou starten.
Als de RVA een goedkeuring geeft voor een bijberoep, heb je een goedkeuring. Dan moet je niet op verhoor omdat je iets niet zou aangegeven hebben. Tenzij je natuurlijk het meer doet dan wat je aangegeven had. Wat de startdatum daarbij doet, kan ik niet inbeelden. De RVA zal geen goedkeuring geven, maar als voorwaarde stellen dat je een datum van begin geeft. 't zou me toch alvast héél sterk verbazen. Normaal gezien keuren ze het ofwel goed ofwel af. Kan je de beslissing van die datum inscannen?
De vakbondsdame die bij me was tijdens het gesprek bij de RVA zei me dat ik dan maar naar haar moest bellen op haar gsm als ik een datum had om te starten met mijn bijberoep, en dan zou ze de RVA op de hoogte brengen hiervan.
Op 1 december 2008 ben ik dan officieel gestart en heb dit laten weten aan de vakbondsdame op 4 dec. 2008. Ik heb nog gevraagd of ik bijkomende documenten moest komen ondertekenen of iets in die aard. Neen zei ze, het is in orde ik doe het nodige.
je moet een aangifte doen VOOR je start, niet nadat je start. Daar ben je strikt genomen al fout. Nu, da's maar een detail. De eerste 3 maanden na het starten van je bijberoep heb je sowieso geen recht op werkloosheidsuitkeringen (eigenlijk is het omgekeerd: je kan enkel een bijberoep hebben én werkloosheidsuitkeringen krijgen als je reeds 3 maanden je bijberoep doet, maar dat betekent in de praktijk dat je na 3 maand pas uitkeringen krijgen...

Het zou me héél sterk lijken dat iemand die bijstand op een verhoor geeft zo'n basisfout zou maken. Iedereen die iets van de wetgeving kent (en die die verhoor doen kennen daar normaal nog nét iets meer van), weet dat je dit moet doen via een aangifte die je zélf moet handtekenen.
Nu vorige week krijg ik een brief van de vakbond voor een verhoring van de RVA omdat ik geen aangifte heb gedaan van een zelfstandige activiteit tijdens technische werkloosheid.
Ik moest vandaag bij de vakbond komen om mijn verdediging te plannen. Daar werd gereageerd dat het niet kon dat ik het telefonisch heb doorgegeven. Dit moet altijd in het kantoor gebeuren met de nodige formaliteiten die moeten ondertekend worden. Ze hebben nu een verslag opgemaakt dat ik het zogezegd het vergeten te melden was aan de RVA en heb dit ondertekend omdat ik geen keuze had.
je hebt altijd een keus. Je kan perfect niet tekenen, niemand die je tegenhoudt. Intrekken van een verklaring kan je natuurlijk nog altijd, via een gedateerd schrijven aan de RVA.
Bij thuiskomst heb ik mijn papieren van 2008 erbij genomen en heb destijds op het formulier geschreven dat ik met de vakbondsdame had gebeld met de datum erbij en dat ze de RVA op de hoogte zou brengen. Nu ben ik zeer zeker nu ik dat papier heb gevonden van mijn standpunt en wil mijn verklaring van vandaag bij de vakbond intrekken.
Hoe sterk sta ik met de luttige "bewijzen" die ik heb.
bewijs 1, ik kan vb het factuur van belgacom opvragen met de telefoongespreks geschiedenis, zodat ze kunnen zien dat ik daadwerkelijk heb gebeld op 4/12/2008 naar de vakbondsdame.
dan bewijs je dat je gebeld hebt. Niet wat er gezegd is.
Bewijs 2, ik zou de geschreven inkt op de brief kunnen laten dateren zodat ze zien dat ik het er niet vandaag heb opgeschreven. Ik denk dat dit mogelijk is.
dan bewijs je gewoon wat jij verstaan hebt, niet dat dit effectief zo is.
Ik weet, ik sta niet sterk in mijn schoenen, maar ik zie het niet zitten om het stempelgeld van bijna 3 jaar terug te betalen. En deze kans is zeer groot.
Kunnen jullie me nog extra raad geven?

PS: voor diegene die nu denken van je hebt een bijberoep en dan wil je nog technisch werkloosheids vergoeding.
Ik heb er recht op omdat het maar een bijberoep is en we momenteel nog steeds geen winst hebben gemaakt daar we de investeringen nog steeds moeten terug verdienen. Mocht ik met het bijberoep een loon verdienen dan zou ik het stempelgeld nog niet willen. De regels die we moeten volgen is zogoed als ondoenbaar met een zaak. Maar soit.
Hier heb ik enkele vragen bij:
- ben je effectief 3 jaar technisch werkloos geweest? Lijkt me héél onwaarschijnlijk. Bedoel je niet economisch werkloos? En dan nog, hoe vaak zou je economisch werkloos zijn geweest? 3 jaar aan 1 stuk kan niet.
- wanneer deed je je bijberoep (welke uren in de week), over welk bijberoep gaat het en hoe vaak deed je je bijberoep?
- ben je ooit verhuisd of is je gezinssituatie veranderd?
- werk je in je bijberoep op basis van facturen, of hoe noteerde/factureerde je je prestaties?

Op basis hiervan kan ik mss enkele tips geven om nog te zorgen dat je enkele bedragen kan recupereren.

HPW
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 23 sep 2011 23:29

1) 3 jaar technisch werkloos: zoek dan een andere job bij een werkgever die je wel werk kan verschaffen
2) geen inkomsten uit je zelfstandige activiteit na 3 jaar: herzie je business plan of stop ermee
3) verwacht niet dat de maatschappij moet en zal instaan voor de lancering van je onderneming
Voor dergelijke uitspraken vreesde ik al, heb er nog bijgezet mocht ik er een loon aan verdienen dan zou ik het stempelgeld nog niet willen.
Maatschappij instaan voor de lancering van mijn zaak??? Als ik geen zaak zou starten heb ik ook recht op werkloosheidsteun toch.
Of denk je dat je met een paar honderd euro/maand een zaak kan starten?
En al de investeringen zijn persoonlijke investeringen gedaan met eigen kapitaal. Mijn zaak draagt meer af aan de staat dan de werkloosheidsteun die ik krijg.
Je hoeft u nu niet benadeeld te voelen, ik ben geen profiteur.
Dat de zaak niet van grond komt heeft ook te maken met de wetgeving wat betreft bijberoep en werkloosheid plus de crisis.
Ik mag de zaak pas uitoefenen vanaf 18 uur tot 7 uur vanaf ik in die maand 1 dag economisch werkloos ben.
Geen mails/telefoon/reclame/werk, etc... tijdens de dag uren. Klanten dus in de steek laten als ze u nodig hebben.

Wel een rechtzetting,
ik bedoelde economisch werkloos. Gemiddeld één week per maand dat er te weinig werk is.

HPW
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 23 sep 2011 23:41

- ben je effectief 3 jaar technisch werkloos geweest? Lijkt me héél onwaarschijnlijk. Bedoel je niet economisch werkloos? En dan nog, hoe vaak zou je economisch werkloos zijn geweest? 3 jaar aan 1 stuk kan niet.
- wanneer deed je je bijberoep (welke uren in de week), over welk bijberoep gaat het en hoe vaak deed je je bijberoep?
- ben je ooit verhuisd of is je gezinssituatie veranderd?
- werk je in je bijberoep op basis van facturen, of hoe noteerde/factureerde je je prestaties?

Op basis hiervan kan ik mss enkele tips geven om nog te zorgen dat je enkele bedragen kan recupereren.
Zoals in bovesntaand bericht bedoelde ik inderdaad economisch werkloos.

Ik werk in 3 schiften en voor of na een schift deed ik mijn bijberoep tenzij ik me moest houden aan de uren van 18 tot 7 .
Het is IT service dat ik doe.
Op basis van facturen. Prestaties werden per kwartier gefactureerd indien u dat bedoeld. Geen dagontvangstenboek, alleen facturatie.
Voor de rest is mijn bericht in alle eerlijkheid opgesteld.

Een citaat uit de brief van de RVA bij de aanvraag wat betreft het op voorhand melden van het bijberoep.
Aangezien u nog niet daadwerkelijk is gestart, is er geen beletsel uit hoofde van uw bijberoep voor uw tijdelijke werkloosheid.
U gelieve bij effectieve start van uw bijberoep aangifte te doen bij uw uitbetalingsinstelling. Er zal vervolgens worden onderzocht of u aan alle voorwaarden voldoet voor het genieten van werkloosheidsuitkeringen.
Die aangifte heb ik telefonisch gedaan aan de vakbondsvrouw, en dat was bij haar voldoende.
Maar heb wel spijt dat ik hier geen afdoend bewijs van heb.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2011 10:51

U gelieve bij effectieve start van uw bijberoep aangifte te doen bij uw uitbetalingsinstelling. Er zal vervolgens worden onderzocht of u aan alle voorwaarden voldoet voor het genieten van werkloosheidsuitkeringen.
Dit betekent: als u uw bijberoep start moet u aangifte doen en we zullen dan onderzoeken of we dit kunnen goedkeuren of niet.

In uw eerste post schreef u
Daar ik nog geen startdatum kon voorleggen hebben ze het goedgekeurd
Uit de brief die u ontving blijkt echter dat ze het nog niet goedgekeurd hadden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 sep 2011 14:13

Ik werk in 3 schiften en voor of na een schift deed ik mijn bijberoep tenzij ik me moest houden aan de uren van 18 tot 7 .
Het is IT service dat ik doe.
Op basis van facturen. Prestaties werden per kwartier gefactureerd indien u dat bedoeld. Geen dagontvangstenboek, alleen facturatie.
Voor de rest is mijn bericht in alle eerlijkheid opgesteld.
tenzij er op basis van de facturen kan gezien worden wanneer je effectief werkte (bvb: "van 18u45 tot 19u15"), zal dit moeilijk worden om nog te redden: de RVA kan nu onmogelijk nog controleren wat je doet en gezien je in 3 ploegen werkt is het absoluut niet onrealistisch dat je effectief voor 18 uur of na 7 uur werkte.
Een citaat uit de brief van de RVA bij de aanvraag wat betreft het op voorhand melden van het bijberoep.
Aangezien u nog niet daadwerkelijk is gestart, is er geen beletsel uit hoofde van uw bijberoep voor uw tijdelijke werkloosheid.
U gelieve bij effectieve start van uw bijberoep aangifte te doen bij uw uitbetalingsinstelling. Er zal vervolgens worden onderzocht of u aan alle voorwaarden voldoet voor het genieten van werkloosheidsuitkeringen.
Die aangifte heb ik telefonisch gedaan aan de vakbondsvrouw, en dat was bij haar voldoende.
Maar heb wel spijt dat ik hier geen afdoend bewijs van heb.
ik vrees dat je wat voorbarig bent in je conclusies die je afleidt uit brieven/gesprekken van anderen met je. Zoals Scorpioen zegt is er nooit een goedkeuring geweest. Bovendien komt het ongeloofwaardig over dat je kan uitgaan van een impliciete goedkeuring van de RVA als je reeds ervaren hebt dat er bij elke aanvraag een brief komt van de RVA met de beslisssing over al dan niet goedkeuring (die brief die je citeert was trouwens géén goedkeuring, dat zal er 9/10 op de eerste pagina zelfs duidelijk opgestaan hebben).

Veel zal er nu niet aan te redden zijn, behalve een beperking tot 150 dagen die je zal moeten terugbetalen indien men je van goeie wil kan doen beschouwen.

Ivm je reactie op puttemanp:
1. Voor dergelijke uitspraken vreesde ik al, heb er nog bijgezet mocht ik er een loon aan verdienen dan zou ik het stempelgeld nog niet willen.
2. Of denk je dat je met een paar honderd euro/maand een zaak kan starten?
3. En al de investeringen zijn persoonlijke investeringen gedaan met eigen kapitaal. Mijn zaak draagt meer af aan de staat dan de werkloosheidsteun die ik krijg.
4. Ik mag de zaak pas uitoefenen vanaf 18 uur tot 7 uur vanaf ik in die maand 1 dag economisch werkloos ben.
Geen mails/telefoon/reclame/werk, etc... tijdens de dag uren. Klanten dus in de steek laten als ze u nodig hebben.
1. dat je er geen loon aan overhoudt is eigen aan het risico van zelfstandigheid. lijkt me hier geen argument.
2. ja, zeker in de IT-service. Tenzij je natuurlijk een auto aankoopt op de zaak en die volledig daarop inschrijft. Wat wel eens de interesse van bepaalde instellingen kan opleveren ;).
3. vreemd als je geen winst maakt én 1 week per maand werkloos bent ...
4. nope. Je kan perfect de klanten niet in de steek laten en wel werken. Maar dan moet je dit op je dopkaart zo noteren.

Puttemanp's reactie was wat overdreven, de jouwe echter ook.

Een belangrijke vraag blijft trouwens onbeantwoord: ben je in de afgelopen 3 jaar verhuisd of is er iets veranderd in je gezinssituatie?

HPW
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 24 sep 2011 19:51

Een belangrijke vraag blijft trouwens onbeantwoord: ben je in de afgelopen 3 jaar verhuisd of is er iets veranderd in je gezinssituatie?
Neen, niet verhuisd en de gezinssituatie is nog steeds hetzelfde.
4. nope. Je kan perfect de klanten niet in de steek laten en wel werken. Maar dan moet je dit op je dopkaart zo noteren.
De heer van de RVA heeft toen gezegd dat vanaf 1 dag werkloosheid in een maand, dat die dag en de volgende dagen van die maand niet gewerkt mag worden voor 18 uur voor het bijberoep. Heeft niet gezegd dat ik vb een dag mag noteren. Dat was me niet gemeld.
Als ik me er niet kon aan houden heb ik de volledige maand niet ingediend voor uitbetaling.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 24 sep 2011 20:49

Een belangrijke vraag blijft trouwens onbeantwoord: ben je in de afgelopen 3 jaar verhuisd of is er iets veranderd in je gezinssituatie?
Neen, niet verhuisd en de gezinssituatie is nog steeds hetzelfde.
ok, da's dan alvast positief. Anders had je sowieso eens getekend dat jegeen bijberoep had.
4. nope. Je kan perfect de klanten niet in de steek laten en wel werken. Maar dan moet je dit op je dopkaart zo noteren.
De heer van de RVA heeft toen gezegd dat vanaf 1 dag werkloosheid in een maand, dat die dag en de volgende dagen van die maand niet gewerkt mag worden voor 18 uur voor het bijberoep. Heeft niet gezegd dat ik vb een dag mag noteren. Dat was me niet gemeld.
Als ik me er niet kon aan houden heb ik de volledige maand niet ingediend voor uitbetaling.
wat hij zegt klopt, maar kijk eens op je economische werkloosheidsdocumenten, daar staat duidelijk dat je je kaart zwart moet maken als je voor eigen rekening werkt ;). Het enige waarmee je moet oppassen, is dt je bijberoep een nevenactiviteit blijft en je niet overmatig daarmee bezig bent. Dan is (logischerwijs) werkloosheid géén optie meer.

Over het terugbetalen geef ik je weinig hoop: uit wat ik lees, heb je waarschijnlijk een interpretatiefout gemaakt en is de periode véél te lang: je had tenminste al eens moeten nadenken waarom je nooit gevraagd werd naar je inkomsten uit je bijberoep, waarom ej geen bevestiging van de RVA kreeg, etc.

Vraag gewoon dat ze de terugvordering beperken ofwel tot de dagen waarop je gefactureerd hebt ofwel tot de 150-dagengrens die ze kunnen toepassen.

Terug naar “Andere”