maaltijd cheques + nachtpremies pas na 65 dagen

DokterLink
Topic Starter
Berichten: 6

maaltijd cheques + nachtpremies pas na 65 dagen

#1 , 29 jul 2011 11:01

Beste,

Na een klein misverstand omtrent een carensdag met mijn huidige werkgever ben ik eens gaan neuzen in het algemeen arbeidsrecht en heb ik de vakbondsdocumenten eens geïnspecteerd.
Ik kwam ook tegen dat elke uitzendkracht dezelfde voordelen moet krijgen als iemand die vast in dienst is.
Nu is mij opgevallen dat ik bij een vorige werkgever nooit maaltijdcheques of nachtpremies ontvangen heb.
Alle andere (vaste) werknemers ontvingen dan weer wel maaltijdcheques en nachtpremies.

Destijds vroeg ik hier meer informatie over bij mijn uitzendkantoor waarop zij gewoon antwoordden dat het zo vastgelegd was in de CAO.
Nu heb ik gevraagd om mij hierover eens grondig te informeren gezien dit in tegenstrijd is met het algemeen arbeidsrecht.
Ik kreeg als reactie:
Op je vraag naar recht op maaltijdcheques, kan ik je laten weten dat je 65 dagen bij bedrijf x moet
Werken om hiervoor recht op te bouwen

Bij nazicht zien we dat jij echter maar 60 dagen had
Als reactie hierop heb ik de desbetreffende documenten aangevraagd + een bewijs dat ik hier (al dan niet schriftelijk) mee akkoord gegaan ben.

Ik ben nog steeds in het bezit van mijn ondertekende kopie van hun arbeidsreglement (wegens de nalatigheid van hun bedrijf).
In dit reglement staat echter niets vermeld over het ontvangen van maaltijdcheques na 65 dagen.
Zij hebben als PC: 322.000

Bij deze enkele vragen:
- kunnen zij MC's en avondpremies weerhouden voor 65 dagen? Zoja, waar kan dit in vermeld zijn en hoe kan ik hier akkoord mee gegaan zijn?
- hoe kan ik mij "wapenen" en welke stappen zijn er te overwegen?

Bij dit bedrijf waren er wel meerdere zaken aan de hand die niet pluis waren (bv: 60+ illegale kopieën van windows en MS office).

Het gaat hier ongeveer om +- €360, wat ik wel al de moeite vind om wat tijd en energie in te spenderen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 jul 2011 11:33

Bij dit bedrijf waren er wel meerdere zaken aan de hand die niet pluis waren (bv: 60+ illegale kopieën van windows en MS office).
http://www.bsaonline.be/nl/bsa-controle ... leert.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

DokterLink
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 29 jul 2011 11:45

Thanks ;)

Iemand die nog verdere informatie heeft omtrent hun recht om maaltijdcheques uit te stellen?

Reclame

xena

#4 , 30 jul 2011 04:56

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 30 jul 2011 11:10

“Art.19bis.§ 1. Het voordeel toegekend onder de vorm van een maaltijdcheque wordt als loon beschouwd...”(28 NOVEMBER 1969. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders).

“Art.10.Het loon van de uitzendkracht mag niet lager zijn dan datgene waarop hij recht zou hebben gehad,indien hij onder dezelfde voorwaarden als vast werknemer door de gebruiker was in dienst genomen...“(24 juli 1987 Uitzendarbeidswet).

Onderzoek dus de CAO’s van de gebruiker en niet deze van P.C.322 voor Uitzendarbeid. Ga daartoe naar http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

DokterLink
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 30 jul 2011 15:16

De CAO van het bedrijf is reeds aangevraagd.
Ik wacht nog steeds op reactie.

Bedankt voor de referenties!

xena

#7 , 30 jul 2011 17:07

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#8 , 30 jul 2011 17:25

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 01 aug 2011 15:43

is pas loon als het ter vervanging van loon wordt gegeven .
Misschien een domme vraag, maar wanneer is het geen loon? Als er geen werknemersbijdrage wordt afgehouden?

DokterLink
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 02 aug 2011 17:22

Vandaag het interim kantoor gesproken.
De CAO moet ik bij het bedrijf zelf aanvragen.

Ook mss een domme vraag maar waar gaat men akkoord met een cao?
In een arbeidsovereenkomst? Of ga je daar sowieso mee akkoord als je begint te werken?

Terug naar “Andere”