ZIEKTE INSCHRIJVEN ALS VERLOF : kan dat ?

vanhael
Topic Starter
Berichten: 14

ZIEKTE INSCHRIJVEN ALS VERLOF : kan dat ?

#1 , 07 apr 2011 12:09

Ik heb het volgende voor : mijn moeder heeft een chronische ontsteking gehad aan haar schouder. Bijgevolg heeft ze 3 weken niet kunnen gaan werken. Zij heeft vanaf het begin aan haar werkgever een doktersbriefje afgegeven die haar 3 weken afwezigheid wettigde !

Wat is er nu gebeurd : haar werkgever heeft die 3 weken afwezigheid ingeschreven als verlof !!

Kan of mag dit zo maar ?

Dank voor Uw reacties !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3129
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 apr 2011 12:28

neen dit kan niet

ziekte - verlof - recup - adv - etc , zijn allemaal verschillende zaken met verschillende regels.

laat u moeder eerst aan de werkgever vragen om de ziekte dagen juist in te schrijven.

indien ze moeilijk doen of weigeren, naar de vakbond stappen

xena

#3 , 07 apr 2011 12:29

Ik heb het volgende voor : mijn moeder heeft een chronische ontsteking gehad aan haar schouder. Bijgevolg heeft ze 3 weken niet kunnen gaan werken. Zij heeft vanaf het begin aan haar werkgever een doktersbriefje afgegeven die haar 3 weken afwezigheid wettigde !

Wat is er nu gebeurd : haar werkgever heeft die 3 weken afwezigheid ingeschreven als verlof !!

Kan of mag dit zo maar ?
het principe van de eerste schorsing telt , als men ziek wordt tijdens de geplande verlofdagen kan het .

in het andere geval :

kb 30/3/1967
Art. 16 Voor de berekening van het bedrag van het vakantiegeld worden met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld, de dagen arbeidsonderbreking ingevolge :
1° een arbeidsongeval of beroepsziekte, aanleiding gevend tot schadeloosstelling;
2° een ongeval of ziekte niet bedoeld sub 1°;


Art. 68. Mogen niet als jaarlijkse vakantiedagen worden aangerekend : 1° de dagen waarmee rekening moet worden gehouden op grond van de wetgeving op het toekennen van loon aan de werknemers gedurende een zeker aantal feestdagen per jaar;
2° a) (de dagen van arbeidsonderbreking in het geval bedoeld bij de artikelen 16, 3° en 17°, en 41, 3° en 15°;) <KB 17-7-1979, art. 8> <KB 2003-03-12/42, art. 9, 034; Inwerkingtreding : 01-01-2003>
b) (dagen van arbeidsonderbreking ten gevolge van één der oorzaken voorzien bij de (artikelen 16, 1° en 2°, 5° tot 9° inbegrepen, 12°, 15° en 16°, en 41, 1° en 2°, 5° tot 9° inbegrepen, 12° tot 14°) tenzij deze oorzaak zich voordoet tijdens de vakantie;) <KB 6-8-1968, art. 3> <KB 1982-03-18/01, art. 6, 003> <KB 2003-03-12/42, art. 9, 034; Inwerkingtreding : 01-01-2003>
3° de bij de wetten en besluiten tot reglementering van de arbeidsduur en de zondagrust opgelegde rustdagen;
4° de gewone inactiviteitsdag wanneer de wekelijkse arbeid over vijf dagen verdeeld is en elke andere gewone inactiviteitsdag die voortvloeit uit de vermindering van de arbeidsduur beneden de wekelijkse limiet, vastgesteld door de wetten op de arbeidsduur en hun uitvoeringsbesluiten; een gewone inactiviteitsdag mag evenwel per schijf van zes, al dan niet opeenvolgende vakantiedagen, als vakantiedag aangerekend worden, onder voorbehoud echter van andere beschikkingen die in paritair comité worden getroffen.

Reclame

RainDream
Berichten: 43

#4 , 07 apr 2011 16:05

Neen dat kan niet, maar is het niet gewoon een administratieve fout?
Heb je een kopie van je ziektebriefje genomen?

Zoja, kopietje doorsturen naar het Sociaal Secretariaat?

Terug naar “Andere”