interimarbeider jaarlijkse vakantie

melkcitroen
Topic Starter

interimarbeider jaarlijkse vakantie

#1 , 15 feb 2011 06:02

Beste,

Sinds 08/2010 werk ik als voltijds interim arbeider. Dit is de eerste keer dat ik als arbeider werk.

Als ik het goed begrepen heb wordt mijn vakantiegeld geregeld via een staatsinstelling "RJV".

Dit jaar 2011 zou ik recht hebben op enkele dagen wettelijk verlof. Echter het probleem is dat ik mogelijk niet meer zal moeten terugkomen als ik mijn vakantie opneem. Het gaat nl. om ongeschoolde arbeid met minimum sociale rechten en zekerheden.

Mijn vragen zijn dus als volgt: Kan ik gewoon verderwerken zonder verlof te nemen EN mijn vakantiegeld krijgen? Ben ik verplicht om mijn vakantiedagen op te nemen? Wie betaalt vakantiegeld: interim of "RJV"? Klopt het dat mijn vakantiegeld in beslag wordt genomen als ik mijn dagen niet opneem????

Ik wil zoveel mogelijk problemen en administratieve rompslomp vermijden ivm. de wettelijke vakantieregeling.

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond, dit om praktische en financiele belemmeringen.

Alvast bedankt!
interimarbeider

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 15 feb 2011 15:30

je bent verplicht uw verlof te nemen de werkgever moet er op toezien dat jij uw verlof kan opnemen . dat je uw verlofgeld moet terugbetalen als je geen vakantie neemt is een fabeltje .

ben jij schoolverlater ? want dan heb je ook recht op jeugdvakantie

vakantiewet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

sleper

#3 , 15 feb 2011 17:59

je bent verplicht uw verlof te nemen de werkgever moet er op toezien dat jij uw verlof kan opnemen . dat je uw verlofgeld moet terugbetalen als je geen vakantie neemt is een fabeltje .

vakantiewet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
In sommige bedrijfstakken moet je wel degelijk verlofgeld terugbetalen als je uw verlof niet opneemt

Reclame

xena

#4 , 15 feb 2011 19:25

vakantiewet 28/6/1971
In sommige bedrijfstakken moet je wel degelijk verlofgeld terugbetalen als je uw verlof niet opneemt
vertel eens in welke bedrijfstakken

sleper

#5 , 15 feb 2011 19:40

vakantiewet 28/6/1971
vertel eens in welke bedrijfstakken
als wij in de haven ons verlof niet opnamen dan betaalde je de niet opgenomen terug .

melkcitroen
Topic Starter

#6 , 15 feb 2011 19:59

vakantiewet 28/6/1971
bedankt voor uw antwoord xena,

Ik ben geen schoolverlater, ik heb voordien gewerkt als bediende.

Het is me dus wettelijk verboden mijn verlof NIET op te nemen maar mijn vakantiegeld krijg ik gegarandeerd.

Stel dat ik niet laat weten wanneer ik mijn verlof wil nemen in 2011, zal het interimbureau dat in de praktijk toestaan?

Kan ik mij dan verwachten aan problemen met de arbeidsinspectie oid ?

xena

#7 , 15 feb 2011 20:51

als wij in de haven ons verlof niet opnamen dan betaalde je de niet opgenomen terug .
bent u havenarbeider ?
of zit u op een sleper en onder welk statuut dan ?

j.demoor

#8 , 16 feb 2011 10:38

“Art.12.Wat de handarbeiders betreft...wordt het vakantiegeld uitgekeerd door de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie(=RJV) of door de bijzondere vakantiefondsen.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.22.Het vakantiegeld wordt uitgekeerd door toedoen van het vakantiefonds waarbij de werkgever is aangesloten voor het betrokken vakantiedienstjaar.Art.23.§ 1. Het vakantiegeld wordt aan de arbeider uitgekeerd op het ogenblik dat hij zijn vakantie neemt en, in geval van splitsing van de vakantie naar aanleiding van zijn hoofdvakantie en, dit ten vroegste op 2 mei van het vakantiejaar. De werkgever moet de datum van de vakantie, of eventueel van de hoofdvakantie, ten minste zes weken voor het met vakantie gaan mededelen aan het vakantiefonds.Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :1° de vakantie MOET worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sleper

#9 , 16 feb 2011 12:43

bent u havenarbeider ?
of zit u op een sleper en onder welk statuut dan ?
ik werkte aan de haven als gewone erkende havenarbeider ingeschreven bij de dienst cepa .
Steek daar uw licht eens op

xena

#10 , 16 feb 2011 14:42

ik werkte aan de haven als gewone erkende havenarbeider ingeschreven bij de dienst cepa . Steek daar uw licht eens op
werkte , doorgegaan of erkenning afgepakt ?

aha dan ben ik redelijk goed op de hoogte ik loop daar al 17 jaar rond
dan is da al zeker niet het geval . je moet voor de dagen verlof die je niet hebt opgenomen werkloosheidsvergoeding terugbetalen en geen verlofgeld geef mij maar eens het bewijs dat het wel het geval is . wel verlies je uw bzvb-kes 140euro netto het stuk en da is ni erg slim van die extra betaalde verlofdagen ni op te nemen ik had er vorig jaar 8 en die heb ik met plezier gepakt 1120euro netto voor 8 dagen thuis te blijven van mij mochten da er gerust 80 zijn dan was ik nog van gedacht da ik er te weinig had

sleper

#11 , 16 feb 2011 17:58

ik werkte aan de haven als gewone erkende havenarbeider ingeschreven bij de dienst cepa . Steek daar uw licht eens op

dan is da al zeker niet het geval . je moet voor de dagen verlof die je niet hebt opgenomen werkloosheidsvergoeding terugbetalen en geen verlofgeld geef mij maar eens het bewijs dat het wel het geval is . wel verlies je uw bzvb-kes 140euro netto het stuk en da is ni erg slim van die extra betaalde verlofdagen ni op te nemen ik had er vorig jaar 8 en die heb ik met plezier gepakt 1120euro netto voor 8 dagen thuis te blijven van mij mochten da er gerust 80 zijn dan was ik nog van gedacht da ik er te weinig had
Gestopt op 55 na 34 jaar dienst nu bijna 5 jaar thuis . VA zoals dat genoemd wordt . Bewijs leveren is voor mij niet mogelijk want ik heb het persoonlijk niet voorgehad . ik heb wel iemand geweten en die had 3 dagen verlof niet opgenomen en deze beweerde dat hij die moest terugbetalen . Wat u aanhaalt van die BVBZ klopt natuurlijk . Ik ga er zeker geen polemiek over voeren maar vanaf ik nog eens op CEPA moet zijn of eind dezer maand als mijn " briefje" binnen moet op den bond ga ik er achter informeren . Doe gerust hetzelfde als je op CEPA komt of op den bond . groetjes Frans

xena

#12 , 16 feb 2011 18:46

Gestopt op 55 na 34 jaar dienst nu bijna 5 jaar thuis . VA zoals dat genoemd wordt . Bewijs leveren is voor mij niet mogelijk want ik heb het persoonlijk niet voorgehad . ik heb wel iemand geweten en die had 3 dagen verlof niet opgenomen en deze beweerde dat hij die moest terugbetalen . Wat u aanhaalt van die BVBZ klopt natuurlijk . Ik ga er zeker geen polemiek over voeren maar vanaf ik nog eens op CEPA moet zijn of eind dezer maand als mijn " briefje" binnen moet op den bond ga ik er achter informeren . Doe gerust hetzelfde als je op CEPA komt of op den bond . groetjes Frans
va op 55 hopelijk is het niet het laatste jaar dat het kan
cepa moet je altijd ni geloven er zijn een pak dingen ni juist , alsook de verhaaltjes die ge hoort kloppen vaak ook ni , cepa is lasthebber bij wet ingevolge art 3bis ingevoegd in de wet mayor , indien een havenarbeider zijn verlof niet opneemt riskeren zij in eerste instantie een sanctie en niet de havenarbeider

vakantiewet 28/6/1971
Art. 54.Onverminderd de artikelen 269 en 274 van het Strafwetboek worden met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met een geldboete van 26 tot 500 frank of met één van die straffen alleen gestraft :
1° de werkgever, zijn aangestelden of lasthebbers, die niet of niet binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire modaliteiten de vakantie, waarop de werknemers krachtens deze wetten of de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben, hebben toegestaan;

sleper

#13 , 08 mar 2011 20:19

Vandaag vertelden 2 ex havenarbeiders hetzelfde van wat u beweert : met name dat bij niet opname verlofdag een dag werkloosheid moet terugbetaald worden . Ik was nochtans van iets anders overtuigd .

Terug naar “Andere”