Verrekening vakantiegeld bij nieuwe werkgever met hoger loon

Kaatje79
Topic Starter
Berichten: 3

Verrekening vakantiegeld bij nieuwe werkgever met hoger loon

#1 , 13 feb 2019 15:07

Sinds 1 juli vorig jaar werk ik bij mijn huidige werkgever. Nu wordt in mei het vakantiegeld verrekend, maar bij HR kan niemand zeggen hoeveel salaris ik dan overhoud. Ik verdien nu 500 bruto meer dan bij de vorige werkgever. Ik begrijp dat ik 10 vakantiedagen heb opgebouwd bij mijn vorige werkgever voor dit jaar en dat ik die nu eigenlijk moet 'betalen'. Ik neem aan dat ik dus de helft van mijn vorige salaris hiervoor apart moet houden? Of de helft van mijn huidige, hogere salaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 feb 2019 15:32

Maar het is toch eenvoudig? Dit jaar krijg je van je huidige werkgever +/- de helft van je maand vakantie uitbetaald (=/- 6 maanden gewerkt voor hem vorig jaar) Van uw vorige werkgever krijg je een gelijkaardig bedrag uitbetaald (geaseerd op je prestaties tussen januari en juni 2018). In feite zou je dat zelfs al gekregen hebben (vervroegd vakantiegeld bij einde contract) Dus je hebt geen loonverlies tijdens je wettige vakantie.

Kaatje79
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 feb 2019 15:49

Maar het is toch eenvoudig? Dit jaar krijg je van je huidige werkgever +/- de helft van je maand vakantie uitbetaald (=/- 6 maanden gewerkt voor hem vorig jaar) Van uw vorige werkgever krijg je een gelijkaardig bedrag uitbetaald (geaseerd op je prestaties tussen januari en juni 2018). In feite zou je dat zelfs al gekregen hebben (vervroegd vakantiegeld bij einde contract) Dus je hebt geen loonverlies tijdens je wettige vakantie.
Maar dat klopt dan toch niet? Ik verdien nu netto meer, moet de nieuwe werkgever over die 10 dagen dan niet bijleggen voor het verschil tussen de helft van mijn vorig salaris met de helft van mijn huidig slaris, dat hoger is?
Stel dat de helft van je vorig salaris €1000 is. En je volledige netto salaris nu €3000 is. Dan is de helft van je huidige salaris €1500, wat de werkgever je zou moeten betalen als je de 10 dagen bij hem had opgebouwd. Dus dan moet hij nu toch de helft van je huidige salaris plus het verschil betalen?
Dus €3000 - €1500 + €500 = nog €2000 uitbetalen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2019 15:59

Verlofgeld werknemers zijn ALTIJD gebaseerd op het jaar voor dien

Je nieuwe werkgever moet je maar voor 6 maanden verlofgeld betalen, de andere 6 maanden is voor de rekening of geweest van je ex werkgever
Wat je nu verdient is van GEEN tel voor de eerste 10 dagen !

Ten andere wat gaat verschil gaat dit maken netto 50€?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 13 feb 2019 17:49

om het nog eens anders uit te leggen: je huidige werkgever heeft niets bij te leggen bij het vakantiegeld van je vorige werkgever. Dat is zijn zaak niet. Je hebt een samengesteld vakantiegeld, gebaseerd op de prestaties van 2 verschillende werkgevers vorig jaar. Dat het vakantiegeld van de nieuwe werkgever wat hoger zal liggen (voor de ene helft van je vakantie) klopt. De andere helft van je vakantiegeld heb je al vervroegd ontvangen. Is je probleem dat je het niet opzijgezet hebt (en dus al uitgegeven)?

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 13 feb 2019 21:43

TS heeft gelijk als hij bediende is : nieuwe werkgever zal enkel en dubbel vakantiegeld berekenen op basis van zijn (hogere) salaris en daar het door de vorige werkgever reeds betaalde enkel en dubbel vakantiegeld van aftrekken. Dat een modale HR medewerker dit niet weet is niet abnormaal maar t sociaal secretariaat zal dit correct berekenen. Je hebt hiertoe (als bediende) vakantieattesten afgegeven bij je nieuwe werkgever.

Je had 6 maand vakantie opgebouwd bij je vorige werkgever. Dit levert je ruwweg 450€ bruto op. (Ruwweg de helft van je hoger loon * 1,8) De andere helft ruwweg een half maandsalaris * 1,8

Voor arbeiders geldt deze regeling niet. Zij krijgen hun vakantiegeld door de vakantiekas uitbetaald op basis van hun oud salaris voor de 6 maand bij de vorige werkgever en op basis van de 6 maand aan hoger loon bij de huidige werkgever.

Terug naar “Loon”