Al jaren geen indexering meer door nieuw PC

Piena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Al jaren geen indexering meer door nieuw PC

#1 , 12 feb 2019 22:53

Ik ben al jaren tewerkgesteld bij dezelfde werkgever (een internationale organisatie) , maar heb hier een contract en werk ook gewoon in België.
Vroeger vielen we onder PC 200/218, maar sinds 2014 staat er ineens 335 op mijn loonfiche, wat mij niet opgevallen was. Ik zit aan het maximumloon dat ze aan een lokaal personeelslid geven, dus kan niet meer in een hogere schaal vallen, of opslag vragen. Ik heb wel altijd correct de indexeringen gekregen, maar het sociaal secretariaat heeft intussen al een paar jaar niets laten weten hierover - omdat er geen zouden geweest zijn. Mijn echtgenoot zit nog steeds onder 200/218 en had blijkbaar wel al een paar keer een indexering de laatste jaren. Blijkbaar zou 335 niet werken en is er daarom nog steeds niets afgesproken? Maar intussen heb ik wel minder rechten dan vroeger, zonder dat ik ervan op de hoogte was. Kan dat zomaar? Mijn organisatie heeft ook niet zelf gevraagd om onder 335 te vallen. Bestaat er zoiets als gewoonterecht op dit vlak? Mijn koopkracht gaat achteruit...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2019 06:06

de PC 335 krijgt een index verhoging op 1 februari 2020 en is dan +2%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Piena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2019 09:16

Bedankt, maar het gaat over de voorbije 5 jaar. Het PC 335 werkte toen nog niet en er konden ook nog geen indexeringen afgesproken zijn. Mijn echtgenoot (zelfde situatie) heeft nog steeds die van 200/218 gekregen tot nu toe om juist die reden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2019 10:04

Je kan moeilijk een indexering krijgen voor de periode dat er nog geen lonen waren of juist opgestart zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Piena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2019 09:40

Ter informatie, ik heb intussen een antwoord gekregen van de sociale Inspectie. Ik ben aangenomen onder PC200/218 en heb recht op alle indexeringen die er geweest zijn tot 335 begint te werken. Wat - ter verduidelijking - nog steeds niet het geval is. Blijkbaar ligt de fout bij het sociaal secretariaat dat dit had moeten weten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2019 09:51

Ja dit is wel normaal zolang je onder een bepaalde PC werkt dat je die indexeringen moet krijgen.

Maar vanaf het ogenblik dat je naar een andere PC overstapt dat je de regels moet volgen van de nieuwe PC.

Begrijp toch niet hoe een sociaal secretariaat daar fout zou kunnen in doen hebben???

En opletten in die periode is er een index sprong geweest ook daar rekening mee houden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Piena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2019 09:18

De regels van het nieuwe PC zijn pas van toepassing op mij vanaf het werkt voor de indexeringen. Dat is nu nog steeds niet het geval. Ik had dus gewoon de indexeringen van het oude PC moeten krijgen (aangezien ik daaronder aangenomen ben en noch mijn functie, noch die van het bedrijf veranderd zijn) , tot 335 eindelijk werkt hiervoor (nog steeds niet, dus - het bestaat sinds 2014, maar nog geen akkoorden over indexeringen). De sociale Inspectie komt ook eens langs, want het is lang niet zeker dat we echt onder 335 zouden vallen. Het sociaal secretariaat zou dus een fout gemaakt hebben bij mijn loonberekeningen misschien ook bij het ongevraag aanpassen van het PC op de loonfiches.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2019 09:32

Het is niet het sociaal secretariaat die de PC nummer aanduid maar het is de RSZ die ze aanduid.

Fouten gebeuren altijd, mogelijks bij je aanwerving was het misschien al fout ?

Je kan dit zelf controleren, je moet zien wat is de hoofdactiviteit van het bedrijf IN BELGIE is ?

Het is daarop waar men de PC nummer opgeeft .

Een voorbeeld:

Neem een slachthuis en daar werken onderhoud mekaniekers zoals bv. een elektricien wel die word niet betaald onder het metaal of onder de bouw, die word betaald aan de lonen van slachthuizen dus voedingsnijverheid deelsector slachthuizen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”