loon aanpassing

Lizzy142
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

loon aanpassing

#1 , 11 feb 2019 12:30

Vorig jaar (sept 2018) werd me gemeld dat mijn functie zou wijzigen en dat ik geen aansturing meer zou geven aan 1 medewerker. Hierop werd mijn loonpakket aangepast nl een daling van mijn bruto loon en een bijkomend variabel loon (bonus). Hiervoor heb ik een document getekend (waar ikzelf geen copie van heb). Dit zou in voege gaan vanaf januari 2019.
Bij de loonuitbetaling van januari 2019 heb ik echter gemerkt dat mijn loon niet was aangepast. Mogelijks is dit door een administratieve fout 'vergeten'.
Mijn vraag is de volgende :
1) heb ik de plicht om te melden dat ze mijn loon niet hebben aangepast ?
2) wat als ik dit niet meld, en mijn werkgever 'ontdekt' hun fout later, zal ik dan het teveel ontvangen loon moeten terugbetalen ?

Nog even vermelden dat sinds september 2018, ik mijn werk héél goed heb uitgevoerd en dat mijn manager zéér tevreden is over mij. Over mijn loonsituatie is echter sindsdien niet meer gesproken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 feb 2019 16:31

1) heb ik de plicht om te melden dat ze mijn loon niet hebben aangepast ?
Het zou netjes zijn als u dit meldt, maar niemand kan u verplichten dit op te merken. Voor hetzelfde geld volgt u dit zelf niet op en is het u ook volledig ontgaan. Niemand kan u dit kwalijk nemen.
2) wat als ik dit niet meld, en mijn werkgever 'ontdekt' hun fout later, zal ik dan het teveel ontvangen loon moeten terugbetalen ?
Uiteraard.

Als dit lang aansleept, zou dit door uw werkgever te veel betaalde bedrag wel eens kunnen oplopen, zodat het een probleem wordt om dit achteraf terug te betalen. Als u effectief akkoord gegaan bent met een contractaanpassing die ook resulteert in een lager loon, denk ik dat u er goed aan doet om uw werkgever er op te wijzen dat uw loon niet correct berekend werd, zodat het eventueel terug te betalen bedrag niet te groot wordt.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

EDRM
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2019 15:06

Ik heb gedurende 4 jaar teveel loon ontvangen. Ik heb dit nooit opgemerkt. Het is ook niet dat het om een astronomisch hoog bedrag ging anders had ik wel vragen gesteld. Na 4 jaar kwamen ze er achter en diende ik alles terug te betalen (wat vervolgens wel over veel geld begon te gaan).

Nu moest ik niet alleen al dat geld ophoesten maar moet ik ook 4 jaar lang een deel geld terugvragen via de belastingen omdat ik belastingen heb betaald op die som die ik terug heb moeten geven. Veel gedoe dus. Bespaar het jezelf.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 feb 2019 16:27

Nu moest ik niet alleen al dat geld ophoesten maar moet ik ook 4 jaar lang een deel geld terugvragen via de belastingen omdat ik belastingen heb betaald op die som die ik terug heb moeten geven.
Goede opmerking. Daar had ik zelfs niet bij stilgestaan.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Loon”