Flexibiliteit - overuren - 40 uren/week PC 149.01

krissekrisse
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Flexibiliteit - overuren - 40 uren/week PC 149.01

#1 , 04 feb 2019 21:08

Geachte ,

Misschien een ingewikkelde vraag !
Even voorstellen , ik ben tewerk gesteld in PC149.01 ( elektrciens ) met een arbeidscontract van 40u/week met 12 ADV dagen ter compensatie .

Volgend probleem stelt zich met mijn werkgever WG die zich verwijst / verdedigd naar " flexibel uursysteem / rooster / werken binnen de CAO elektriciens
.
Blijkt dus als we uren te weinig hebben gewerkt op een bepaalde dag , hij die simpel wegneemt uit ons "spaarpotje" van overuren om de gaten op te vullen .

Praktisch voorbeeld :

WEEK 1 :
MA 9 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden ) " CODE flex uren te recupereren"
DI 9 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden ) " CODE flex uren te recupereren"
WOE 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
DO 8.5 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
VRIJ 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )

Weekgrens 45 uur NIET overschreden

SALDO overuren na 1 week : 2.5 uren ( te recupereren )

WEEK 2
MA 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
DI 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
WOE 6 uur gewerkt wegens een te kleine dagtaak om 8 uur te vullen ( uren te kort ! ) => vult WG op met overuren tot 8 uur CODE " recup flex uren " !!!
DO 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
VRIJ 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )

SALDO overuren na 2 weken : 0.5 uren , daar WG op WOE 2 uur heeft "gestolen" .

Dit betekend dat de WG kwasi vrij spel heeft met de gepresteerde overuren en wanneer het druk is , je overuren kan en mag doen en wanneer het "kalmer" is jij daarvoor opdraait , want je verliest terug al uw overuren ! Is de werkgever niet verplicht u werk te voorzien volgens het arbeidscontract 8 u / dag of 40 uur/ week en u ook daadwerkelijk zo te verlonen , zonder gebruik te maken van overuren ? Want zo wordt sparen voor een extra dagje recup ( 8 uur ) wel HEEL moeilijk , niet ?

Stel dat in zelfde het voorbeeld bovenaan , iemand in WEEK 1 enkel 40 uur gewerkt heeft en dezelfde situatie tegenkomt in WEEK 2 dan staat zijn "overurensaldo" opeens in MIN ! Meer bepaald -2 ! Die je dan achteraf bijvoorbeeld in week 3 terug moet opwerken om op 0 te komen !

Kan een werkgever zomaar eenzijdig ! overuren inboeken naar eigen wil om gaten als deze op te vullen zonder achterpoortjes ? Hij boekt deze dan in onder de noemer " recup flex uren " en gebruikt hiervoor gemaakte overuren uit andere weken dan de week waar hij ze inboekt , vanuit uw spaarpot !

Opgepast we zitten hier in PC149.01 en een hele boterham omtrend flexibel werken , ik heb me al suf gezocht ! Is dit allemaal wettelijk wat hij doet ? Moet er iets vermeld staan daarover in het contract / arbeidsregelement en of bijvoegsels vorraleer WG zoiets kan doen ? Of is dit gewoonweg onwettig wat hier gebeurd ?

Medewerkers en secretarissen bij syndicaat(en ) ACV metea / ACLVB laat me weten dat dit een moeilijke materie is in PC 149.01 , MAAR zegt dat die NIET wettelijk is !
Graag jullie mening !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krissekrisse
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 21:47


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 22:06

Deze had ik al gelezen maar daar staat niks in dat je werkgever in de fout gaat.

Er zijn meerdere bedrijven en sectoren die werken met min uren en plus uren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2019 16:30

Ik heb net de cao even vluchtig doorgenomen. Het systeem die hij nu toepast is volledig wettelijk. Wel moet er na de periode van een jaar de teller van overuren op 0 komen te staan.

Terug naar “Loon”