berekening vakantiegeld

Kristien
Topic Starter
Berichten: 36
Locatie: Antwerpen

berekening vakantiegeld

#1 , 27 mei 2008 08:24

Vakantiegeld dat nu in mei gestort wordt, werd dat berekend op het aantal gewerkte dagen/maanden in 2007 of is het enkel het aantal dagen verlof in 2008 dat berekend wordt op 2007 en staat vakantiegeld daar los van?
In 2007 heb ik een volledig jaar gewerkt min in totaal zo'n 10 weken ziekte dat jaar (werk 3 jaar bij dat bedrijf). Nu zit ik in mijn 4e maand ziekteverlof met doktersattest en gisteren werd door het bedrijf geld op mijn rekening gestort waarvan ik vermoed dat het mijn vakantiegeld is. Het bedrag is echter maar 1/4e van wat ik gedacht had aan vakantiegeld te zullen ontvangen. Klopt dit? Het is toch niet het ziekenfonds dat nu mijn vakantiegeld moet betalen? En arbeidsongeschiktheid wegens ziekte wordt toch gelijkgesteld aan gepresteerde arbeid of zit ik hier helemaal mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 27 mei 2008 14:55

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Kristien
Topic Starter
Berichten: 36
Locatie: Antwerpen

#3 , 27 mei 2008 15:27

Zo'n info had ik ook al ergens gevonden: ziektedagen zijn gelijkgestelde dagen (tot 12 mnd), maar omdat het pas gestortte vakantiegeld zó weinig is, weet ik het niet meer. Is het vakantiegeld nu berekend op gewerkte en gelijkgestelde dagen van 2008 of op die van 2007? Ik heb dit jaar recht op de volle 20 dagen verlof + 1 ADV-dag per gewerkte maand. Dit hebben we in het bedrijf al doorgekregen. Nu dat geld nog?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 28 mei 2008 10:54

“Art.9.Het bedrag van het vakantiegeld wordt door de Koning vastgelegd...onder de vorm van een percentage van de bezoldigingen van het *vakantiedienstjaar...eventueel vermeerderd door een fictieve bezoldiging voor de inactiviteitsdagen die met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgesteld zijn...”(28 juni 1971 Jaarlijkse Vakantiewet).

* “Art.3...Onder vakantiedienstjaar wordt verstaan het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient te worden toegekend...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Loon”