Inleveren bedrijfswagen

KristelR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inleveren bedrijfswagen

#1 , 29 jan 2019 10:11

Beste,

Ik werk nu 6 jaar voor eenzelfde firma. in 2015 kreeg ik een promotie, waarbij mij als 'extra loon' een bedrijfswagen werd aangeboden. Na 1,5 jaar ben ik ziekgevallen en tijdens mijn afwezigheid hebben we in onderling akkoord beslist dat ik een stap terug zou zetten. Ik heb toen zelf gevraagd of ik mijn wagen moest inleveren. Echter omdat mijn positie zou worden ingevuld door iemand die reeds over een bedrijfswagen beschikt, mocht ik mijn wagen behouden. Dit is me enkel mondeling bevestigd, hiervan staat niets op papier. Ook van mijn stap terug is nog steeds geen nieuw contract ondertekend. Wel is er voldoende correspondentie naar klanten toe, waaruit duidelijk is wat mijn nieuwe functie is. We zijn opnieuw 2 jaar verder en de leasing van de wagen loopt bijna af.
Volgens mijn werkgever zal ik de wagen moeten inleveren, zonder enige compensatie. Hiervan heb ik echter opnieuw niets op papier ontvangen.

Kan ik een nieuwe wagen (eventueel kleiner model) of een compensatie vragen?

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2019 11:41

Op dit moment hebt u officiëel dus nog steeds uw originele functie? In dat geval heb je terug recht op een bedrijfswagen. Uw werkgever kan niet zomaar uw loonpakket verlagen. Uw bedrijfswagen maakt daar onderdeel van uit. Als de werkgever dit niet wil geven, hebt u recht op een compensatie.

Op het moment dat u echter vrijwillig, of in onderling overleg met uw werkgever een lagere functie zal opnemen, zal je opnieuw over uw loon moeten "onderhandelen". Als de carpolicy in uw bedrijf is dat die lagere functie geen recht heeft op een bedrijfswagen, dan vrees ik dat er niet veel onderhandelingsruimte zal zijn wat dat betreft.

Dus concreet: kan u een nieuwe wagen of compensatie vragen? Indien u nog steeds uw oude job hebt: vast en zeker! U hebt daar recht op! Indien u echter officiëel die lagere functie gaat uitoefenen: U kan dit vragen, maar je zal moeten onderhandelen met uw werkgever. Een nieuwe arbeidscontract betekent immers nieuwe arbeidsvoorwaarden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 29 jan 2019 13:05

k Denk er iets anders over:

U hebt “vrijwillig” een stap teruggezet en als gunst de wagen mogen houden. Nu heb je de keuze: de nieuwe loonvoorwaarden accepteren (met aanpassing contract) en blijven werken of ondergaan dat je ontslagen wordt (met bijhorende al-dan-niet te presteren opzegtermijn)

Je werkgever “dwingen” op je op je na de promotie bekomen voorwaarden te blijven betalen kan je niet. Ws mocht je de wagen als gunst houden omdat de baas anders hetzelfde bedrag kwijt zou geweest zijn aan de leasingmaatschappij wegens leasingcontractopzeg.

Als je een bedrijfswagen belangrijk vindt zou je kunnen proberen om er een te krijgen in ruil voor salarisinlevering. Er zijn veel (grote) bedrijven die (groepen van) werknemers zonder bedrijfswagen die mogelijkheid aanbieden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2019 09:43

k Denk er iets anders over:

U hebt “vrijwillig” een stap teruggezet
Neen, ze heeft gezegd dat ze bereid was een stap terug te zetten, maar zonder effectieve aanpassing van haar arbeidscontract, blijft ze gewoon de oude functie uitoefenen. Voor de rest ben ik het eens met uw betoog, maar momenteel heeft de TS helemaal geen andere functie en heeft ze dus gewoon recht op het loonpakket (inclusief bedrijfswagen) dat aan haar huidige arbeidscontract verbonden is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 30 jan 2019 12:14

k Denk er iets anders over:

U hebt “vrijwillig” een stap teruggezet
Neen, ze heeft gezegd dat ze bereid was een stap terug te zetten, maar zonder effectieve aanpassing van haar arbeidscontract, blijft ze gewoon de oude functie uitoefenen. Voor de rest ben ik het eens met uw betoog, maar momenteel heeft de TS helemaal geen andere functie en heeft ze dus gewoon recht op het loonpakket (inclusief bedrijfswagen) dat aan haar huidige arbeidscontract verbonden is.
...
Laatst gewijzigd door Sirkii op 30 jan 2019 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 30 jan 2019 12:17

k Denk er iets anders over:

U hebt “vrijwillig” een stap teruggezet
Neen, ze heeft gezegd dat ze bereid was een stap terug te zetten, maar zonder effectieve aanpassing van haar arbeidscontract, blijft ze gewoon de oude functie uitoefenen. Voor de rest ben ik het eens met uw betoog, maar momenteel heeft de TS helemaal geen andere functie en heeft ze dus gewoon recht op het loonpakket (inclusief bedrijfswagen) dat aan haar huidige arbeidscontract verbonden is.
... tenzij de baas zegt: nieuwe voorwaarden accepteren of je wordt ontslagen.... Tijdens de opzeftermijn is wel nog een wagen te voorzien.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2019 12:36

Inderdaad. Maar zolang er geen nieuwe arbeidsvoorwaarden zijn, gelden ook de loonvoorwaarden van het bestaande arbeidscontract...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”