Negatief loon en ontslag

Melewel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Negatief loon en ontslag

#1 , 29 jan 2019 10:09

Hallo, ik ben nieuw hier.

Voor een lange periode is er te veel loon betaald. Dit moeten we met een maandelijks bedrag wat vooraf is afgesproken terug betalen.

Maar ik wil graag stoppen bij dit bedrijf. Kan dat gewoon? Of moet ik wachten tot alles afbetaald is, of mijn spaargeld investeren om hier te kunnen vertrekken? Mag hij mijn ontslag weigeren omwille van dit?

Had al eerder ontslag genomen, maar hij heeft me overtuigd om te blijven (ivm privé redenen vanuit mij heeft me dat zelf ook overtuigd). 2 weken erna is dit uit de bus gekomen. Dusja, ik weet denk ik wel waarom hij me wou overtuigen.

Wat kan ik doen?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2019 10:33

Beste Melewel,

Uw mogelijke ontslagname en het teveel betaalde loon zijn losstaande zaken. U kunt gewoon uw ontslag geven, daarmee valt uw terug te betalen schuld natuurlijk niet weg.

Melewel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2019 10:45

Dankjewel voor je reactie.

Uiteraard is niet te intentie om het terug te betalen te ontkomen, die zal gewoon terugbetaald moeten worden.

Zal het dan zo gewoon zijn dat ik iedere maand geld moet overmaken naar een rekeningnummer? Of gaat daar nog het een en ander mee gepaard qua instanties?

Heb het gevoel van zodra ik die stap neem om ontslag te nemen, hij me het resterend bedrag in 1x eist te betalen, wil natuurlijk mijn rechten weten om die maandelijkse betaling gewoon aan te houden. Gaat om bijna 3000€.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2019 10:51

Dit zal je zeker in maandelijkse betalingen mogen doen .

Ik zou toch eens met de vakbond er over gaan praten, het probleem is van welke over hoeveel tijd is dit teveel loon?, het kan zijn dat er een deel verjaart is.

Artikel 15 van de arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat de rechtsvorderingen die uit de arbeidsovereenkomst ontstaan, één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst verjaren, ofwel vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst mag overschrijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Melewel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2019 11:20

Het betreft loon van 3 jaar.

Feitelijk 6 jaar, maar de oudste 3 jaar zijn geschorst geweest. Van 2015-2016-2017 dient nu terugbetaald te worden.

Ik werk er sinds 01/2014, dus in principe is er voor mij maar 1 jaar weggevallen.

Loon instantie heeft ziektedagen+feestdagen dubbel berekend gehad in al die 6 jaar.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2019 16:55

Dag Melewel,

Jezus das ook een serieuze kemel die maar na 6 jaar uitkomt... Hebt u een document of een mail of akkoordverklaring ergens met het afbetalingsplan? U kunt er dan zich gewoon aan houden. Indien er al lange tijd een kleinere aflossing plaatsvind kan dat ook al begin van bewijs zijn dat de werkgever akkoord is met een afbetaling.

Terug naar “Loon”