Maaltijdcheques

Vanessa04
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Maaltijdcheques

#1 , 22 jan 2019 18:29

Beste
Ik heb een 38 uren contract en ik werk als chef in mijn afdeling maar ik moet standaard 40 uren in uurrooster staan nu is het zo dat Ik Dan elke week 2 uren over heb en doe dit al 6 maanden zo dus heb ik eigenlijk al 48 overuren staan
Toen ik naar de personeelsdienst van het werk Belde en vroeg wat er met die uren gebeurt kreeg ik als antwoord dat de maaltijdcheques die ik krijg daarvoor zijn ter compensatie van die uren maar dat klopt toch niet en dat mag toch niet of wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2019 19:49

Neen dit mag niet ieder uur moet betaald worden of verlof ervoor krijgen.

Maaltijdcheques is enkel voor de gewerkte dagen, niet alle sectoren hebben daar recht op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 24 jan 2019 18:24

Definieer "chef".
Het is gangbaar dat vanaf je managementfunctie uitoefent men "overuren" als normaal ziet, en dit van de eerste maal verrekend in een iets hoger loon.
Mogelijks hier van toepassing, mogelijks niet...

Reclame

Vanessa04
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2019 09:38

Ik krijg idd Meer loon omdat ik chef Ben maar ik krijg maar 38 uren betaald dus de overuren staan niet op loon brief

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2019 13:44

Werken jullie dan niet met het stelsel van arbeidsduurvermindering (ADV)? Ikzelf werk ook 40 uren per week in een 38-uren week, maar dit resulteert wel in 1 ADV-dag per maand, die ik dus als verlofdag kan opnemen. In héél erg veel bedrijven is dit de gangbare manier van doen, denk ik.

Als ik meer dan 40 uur per week werk, worden die uren ook niet betaald aangezien ik tot het middenkader behoor. Dit is uiteraard de bluts met de buil: als ik dan eens op 15u00 weg moet voor de tandarts bijvoorbeeld, moet ik me daar geen verlof voor vragen.

Dus de vraag hier is: hoe zit uw uurrooster er uit volgens uw arbeidsreglement of arbeidscontract? Is dit een uurrooster van 40 uur, of één van 38?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”