ecocheques

jasmijn_w
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

ecocheques

#1 , 21 jan 2019 13:17

Hallo,

Ik ben werkzaam in PC 200 (4/5de tewerkstelling) en heb dus elk jaar recht op 250 euro ecocheques. Vanaf 01/01/2016 werden de ecocheques door mijn werkgever opgenomen in de maaltijdcheques door een verhoging van 1,10 euro per maaltijdcheque.

Nu ben ik in 2017 en 2018 om persoonlijke redenen een tijdje afwezig geweest waardoor ik geen maaltijdcheques (en dus ook ecocheques) ontvangen heb. In 2017 heb ik 164 dagen gewerkt waardoor ik slechts 180 euro (164 x 1,1) omgerekend aan ecocheques ontvangen. Heb ik nog recht op de 70 euro ecocheques die ik te weinig ontvangen heb?

Hieronder de eerste reactie van mijn werkgever:
Eens deze wijziging van kracht werd, met name voor de maaltijdcheques, worden de regels gevolgd van dit vervangende voordeel.
In het geval van de maaltijdcheques wordt niet gerekend met een vast bedrag per jaar, maar dus wel met een cheque per gewerkte dag.
Vandaar dat dit bedrag nooit geheel overeenstemt, aangezien de berekeningsmethode van de maaltijdcheques en die van de ecocheques op een andere manier gebeurt.


mvg,
Jasmijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2019 09:17

Beste,

Uw werkgever heeft u hierover correct geïnformeerd.

jasmijn_w
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2019 10:38

Dat was dan wel een gemakkelijke en goedkope oplossing voor de werkgevers. :evil: Wij werden wel op de hoogte gebracht dat de omzetting naar maaltijdcheques ging gebeuren, maar niet wat de gevolgen zouden zijn.
Jammer dat ze niet verplicht zijn om het tekort bijkomend te compenseren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2019 10:55


Jammer dat ze niet verplicht zijn om het tekort bijkomend te compenseren.
Het is niet de schuld van de werkgevers dat je afwezig was.

Alles word geregeld voor mensen die er wel aanwezig zijn .

En zeg zelf dit is een eerlijke toepassing, de maaltijdcheques, voor ieder dag aanwezig heb je er recht op.
Ben je er niet dan heb je ook niks gepresteerd voor je werkgever en hij moet je dan geen maaltijdcheque geven, is dit niet eerlijk ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jasmijn_w
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2019 11:03

Met het systeem van de maaltijdcheques ben ik helemaal eens!
Alleen heeft de wetgeving bepaald dat iedereen in PC 200 recht heeft op 250 euro ecocheques.
Bij de omzetting van de ecocheques in maaltijdcheques verlies ik hierdoor wel elk jaar ongeveer 60 euro.
En ik niet alleen, bij ons in het bedrijf werkt ongeveer 60 % in het systeem van 4/5. Dus wel wat uitgespaard voor de werkgever niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2019 11:16

juist !
Maar je werkt ook 20% minder dan de anderen !

Als je ziek of een arbeidsongeval geeft krijg je ook 20% minder dan de anderen

Een fultimer als hij het minimum maaltijt cheques krijgt dan heeft die meer dan 800€ per jaar, wat toch veel meer is dan die 250€ ecocheques per jaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2019 11:39

De CAO zegt inderdaad dat u recht heeft op 250 ecocheques OF de omzetting in de onderneming door een ander voordeel. Deze omzetting gebeurd in overeenstemming met de syndicale vertegenwoordiging in uw onderneming.

Daar hebben ze dus beslist om het voordeel van de ecocheques om te zetten in een ander voordeel.

Terug naar “Loon”