Uitbetalen niet opgenomen verlof bij langdurige ziekte

Firstwave
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitbetalen niet opgenomen verlof bij langdurige ziekte

#1 , 17 jan 2019 13:33

Hallo allemaal,

Ik ben bediende en ben sinds 17/05/2018 ziek.

Op het eind van vorig jaar had ik onderstaande dagen niet opgenomen verlof:
- 13 verlofdagen
- 2 anciënniteitsdagen
- 1 compensatiedag
- 1 dag conventioneel verlof
- 3 dagen recup feestdag voor dagen die in het weekend vallen.

Nu beweert de werkgever dat ze enkel alleen het enkelvoudig vakantiegeld voor het resterend saldo van 13 dagen wettelijk verlof moeten uitbetalen.
De andere dagen (7 dagen dus) moeten volgens hen door de mutualiteit uitbetaald worden.

Dit lijkt me niet logisch gezien de werkgever deze dagen ook had moeten betalen wanneer ik niet ziek gevallen was.

Op de sites van verschillende mutualiteiten vind ik onderstaande terug als bepaling van wat als vakantedagen tellen
• wettelijke vakantiedagen
• bijkomende vakantiedagen die aanleiding geven tot het uitbetalen van vakantiegeld of loon
• vakantiedagen krachtens algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst

Heeft hier iemand al ervaring mee of kan iemand advies geven?

Alvast Bedankt
Philip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 17 jan 2019 18:50

- 13 verlofdagen -> gegarandeerd
- 2 anciënniteitsdagen -> dit is een cadeau van de werkgever, lijkt mij inderdaad niet verplicht
- 1 compensatiedag -> compensatie voor?
- 1 dag conventioneel verlof -> dit ben je kwijt
- 3 dagen recup feestdag voor dagen die in het weekend vallen. -> voor welke feestdagen? Ik tel 21/07 en 11/11, dat zijn er dus 2, geen 3.
Deze 2 feestdagen ben je betaald geweest door de mutualiteit in de respectievelijke maand. Geen recht op extra geld voor deze dagen dus.

Firstwave
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2019 20:04

Dit is 1/2 dag voor 2e kerst en 1/2 dag voor allerzielen.
Recup feestdag is er eentje voor 11/07 (die we op een andere dag moeten nemen)
Ik dacht dat deze vielen onder de bepaling van:
• bijkomende vakantiedagen die aanleiding geven tot het uitbetalen van vakantiegeld of loon
• vakantiedagen krachtens algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst

Reclame

Terug naar “Loon”