Vakantiegeld arbeider -> bediende

shagger
Topic Starter
Berichten: 36

Vakantiegeld arbeider -> bediende

#1 , 11 jan 2019 10:56

Hallo allemaal, ik heb een vraag ivm mijn vakantiegeld dat ik dit jaar mag verwachten. Ik heb vorig jaar als arbeider gewerkt tot oktober, sindsdien als bediende bij de spoorwegen. Ik heb tijdens mijn arbeider periode vorig jaar de 20 dagen verlof die ik had allemaal opgebruikt omdat ik deze anders kwijt was.bij aanwerving als bediende heb ik nog 5 dagen bij gekregen in 2018. Nu is mijn vraag wat ik dit jaar zal betaald krijgen en van wie? Moet ik ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt!
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 11 jan 2019 12:05

Je zal normaliter in mei 2019 door de vakantiekas je opgebouwd verlof 2019 enkel en dubbel uitbetaald worden. Je bouwde verlof voor 2019 op van januari tot september (maw 3/4e). Mocht je bediende geweest zijn dan was dit enkel en dubbel vakantiegeld je al uitbetaald geweest samen met je laatste salaris.

Uit uw beschrijving maak ik op dat je statutair bent bij de spoorwegen. Statutairen krijgen verlof op basis van de prestatie in het jaar zelf (vandaar dat je nog 5 dagen kreeg in 2018). Je zal in 2019 ook volledig enkel en dubbel ambtenarenvakantiegeld krijgen. (Het “dubbel” is evenwel veel minder dan een bijna volle maand. Was 0,4 maand doch zou nu wat meer kunnen zijn)

Moch je met een contract onbepaalde duur aangeworven zijn bij de spoorwegen dan zou je in mei 2019 slechts 1/4e enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald worden (omdat de andere 3/4e door de vakantiekas betaald wordt)

Maw bij de overgang van arbeider/bediende naar statutair doe je financieel voordeel. Bij de overstap van statutair naar arbeider/bediende nadeel omdat je in dat geval geen vakantiegeld van t vorig jaar meeneemt.

shagger
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 11 jan 2019 12:56

Hallo sirkii,

Bedankt voor uw reactie alvast,
Ik ben inderdaad statutair voor onbepaalde duur.

Dus als ik het goed begrijp zal ik in mei
2/3 van mijn opgebouwde arbeider vakantiegeld krijgen en 1/3 van mijn statutair? Of krijg ik ook een volledig jaar in mei voor mijn statutair omdat die zoals je zegt in het jaar zelf uitbetalen?

Dien ik verder nog rekening te houden
Dat ze iets verrekenen of afhouden van mijn loon in mei? Had zoiets ergens opgevangen.

Alvast bedankt!
Mvg,

Reclame

shagger
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 11 jan 2019 13:37

Zou je dit even op een rijtje kunnen zetten zodat ik me nergens in misreken aub 😉 het is nogal ingewikkelt voor mezelf

Mvg

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 11 jan 2019 20:50

Je zal 3/4e van het in 2018 verzamelde vakantiegeld krijgen en normaal doorbetaald worden als statutair. Da s de win bij een overstap van contractueel naar statutair (en het verlies als je de omhekeerde beweging maakt). Statutair vakantiegeld en eindejaarspremie liggen wel lager.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 jan 2019 12:02

Dus als ik het goed begrijp zal ik in mei 2/3 van mijn opgebouwde arbeider vakantiegeld krijgen
Je krijgt 100% van wat je opgebouwd hebt in de periode dat je arbeider was
Alleen heb je maar ongeveer 3/4 opgebouwd van een normaal, vol jaar :wink:

shagger
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 12 jan 2019 12:11

Bedankt voor de informatie, ik kon er niet aan uit en kreeg vanalles te horen, blij dat ik nu concreet iets weet! Verder word er dan niets verrekend met mijn loon of zal ik meer belastingen moeten betalen?

shagger
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 12 jan 2019 12:14

Van de spoorwegen krijg ik dit jaar ook vakantiegeld? Uitbetaald tijdens verlofdagen en dan een bedrag in mei?

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 12 jan 2019 19:44

Van de spoorwegen krijg ik dit jaar ook vakantiegeld? Uitbetaald tijdens verlofdagen en dan een bedrag in mei?
Inderdaad. Dit omdat je overstapte van de privé naar statutair bij de overheid. Mocht je ooit nog de omgekeerde beweging doen dan zal je t een (gedeelte van een) jaar zonder enkel en dubbel vakantiegeld moeten stellen.

k Denk dat uw enkel en dubbel Vakantiegeld bijkomend inkomen is (maw belast aan de hoogste schijf) maar dat ben ik niet zeker opdat vervroegd utbetaalde vakantiegelden aan bedienden aan de gemiddelde aanslagvoet belast worden.

Terug naar “Loon”