maaltijdcheques & overuren

explo
Topic Starter
Berichten: 5

maaltijdcheques & overuren

#1 , 23 apr 2008 12:50

In de firma waar ik werk zijn ze dit jaar begonnen met maaltijdcheques. Om aan het bedrag van de maaltijdcheques te komen hebben ze een deeltje genomen van de loonsindex verhoging dit jaar, ongeveer de helft. Er werdt ons verteld dat het, aantal te verkijgen maaltijdcheques, per kwartaal zal worden bekeken. Gepresteerde uren / 7,40. Als ik dit doe dan kom ik er 3 te kort. Nu blijkt dat ze overuren niet meerekenen... Kunnen of mogen ze dit doen aangezien ze van de loonsindex verhoging genomen hebben? Is een loonsindex verhoging trouwens verplicht te geven door een werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 23 apr 2008 15:47

Maaltijdcheques worden in principe gegeven op de volgend ewijze: 1 per gewerkte dag. Als een gewerkte dag in uw bedrijf 7,40 uur bedraagt, dan is de berekening die ze doen correct. Overuren tellen dus niet mee voor de berekening van het aantal gewerkte dagen. Minderuren wel.

Dit is geen regel om de werknemer te pesten, dit is wettelijk verplicht.

paling
Berichten: 280

#3 , 23 apr 2008 19:00

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

explo
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 23 apr 2008 20:26

Ok, ze moeten dus voor overuren geen maaltijdcheque geven? Is die loonsindexering verplicht te geven door de werkgever? Als dit het geval is dan hebben wij onze indexering niet volledig voor de gepresteerde overuren...

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 24 apr 2008 14:16

maaltijdcheques geven ipv. de loonindexering ???
een maaltijdcheque is in dit opzicht geen loon en de basis waarop deze berekend word heeft dan ook geen enkel belang .
Een maaltijdcheque wordt altijd aanzien als loon. Het feit dat daar een fiscaal- en sociaalrechterlijke uitzondering voor bestaat doet er niet toe.

Aangezien de maaltijdcheque een wettelijk geregeld instrument is doet de berekeningsbasis er wel toe, dat is namelijk diegene die wettelijk verprlicht is.

paling
Berichten: 280

#6 , 24 apr 2008 20:29

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:58, 1 keer totaal gewijzigd.

explo
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 25 apr 2008 01:27

het recht op een loonindexering is een individuele normatieve bepaling van de arbeidsovereenkomst .
Ik kan dus best even het arbeidscontract bekijken wat daar in staat over loonindexering?
Zal even moeten zoeken :p
Art. 3. Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken, op enigerlei wijze te beperken. , loonbeschermingswet

een gedeelte van het uurloon in maaltijdcheques omzetten is mijne inziens een beperking .
Mss toch sprake van iets dat niet mocht door de werkgever? Wat als de goedgekeurde CAO het zo zegt? Waarschijnlijk te laat dan?

explo
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 25 apr 2008 01:37

en om even een voorbeeld te geven
het minimumuurloon is 10euro/u
loonindexering van 2%
het minimumuurloon is dan 10,2euro/u
werkgever betaald maar een uurloon van 10,1euro/u hetzij 0,1euro/u onder het minimumuurloon .
want de maaltijdcheques zijn per dag en de helft van de loonindexering wordt slecht per/u aangepast
zeer goed voorbeeld, mijn functie in de firma betaald goed en mijn bruttoloon ligt niet onder het minimumloon voor de sector. voor sommigen echter wel, door de invoering van die maaltijdcheques en een deel te nemen van de indexering. alhoewel de categorie alweer te discusieren valt waaronder die personen vallen (ongeschoold, geoefend, geschoold,...)
in 1 geval werkt een persoon er al 8 jaar en klinkt voor mij al geoefend, in dit geval werkt die persoon dus ook onder het minimumloon voor de sector. maar ik weet niet wnr iemand als geoefend aanzien is!?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 25 apr 2008 10:07

De loonindexering wordt geregeld bij CAO.Uw PC(=Paritair Comité) staat op uw loonbrief en C.A.O’s vindt u op : http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708

“Art.3.Het is de werkgever verboden de vrijheid van de werknemer om naar goeddunken over zijn loon te beschikken, op enigerlei wijze te beperken."(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

‘De aan de Gemeenschappen toegekende onderwijsbevoegdheid omvat niet de bevoegdheid om af te wijken van strafrechtelijke bepalingen van het arbeidsrecht die zonder onderscheid voor alle werknemers gelden.Wanneer een eindejaarstoelage is verschuldigd,vormt zij een bestanddeel van het loon dat door art.3 wordt beschermd.Door te voorzien in de uitbetaling aan de leden van het onderwijzend personeel van de eindejaarstoelage in de vorm van maaltijdbons,heeft de decreetgever de vrijheid van die personeelsleden om naar eigen goeddunken over hun loon te beschikken beperkt en aldus de bevoegdheidsbepalende regels geschonden‘(Arbitragehof 27 januari 1993, F.Rechtspr. 1993,afl.2,5.)

‘De artt.3 en 4 worden geschonden door een systeem van maaltijdcheques waarmee slechts in bepaalde handelszaken kan worden betaald‘(R.v.St. nr.44.611,20 oktober 1993,F.Rechtspr. 1993,afl.18,12;R.v.St. nr.44.610,20 oktober 1993,T.B.P. 1994,287;R.v.St. nr.44.610,20 oktober 1993,T.B.P. 1994,287.

“Art.19bis.§ 1. Het voordeel toegekend onder de vorm van een maaltijdcheque wordt als loon beschouwd.Indien een maaltijdcheque werd of wordt verleend ter vervanging of ter omzetting van loon, premies, voordelen in natura of enig ander voordeel of een aanvulling hierbij, al dan niet bijdrageplichtig voor de sociale zekerheid, is § 2 niet toepasselijk...§ 2. Opdat zij niet als loon worden beschouwd, moeten maaltijdcheques terzelfder tijd aan alle volgende voorwaarden voldoen :...”(28 NOVEMBER 1969. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Beachcomber
Berichten: 572

#10 , 25 apr 2008 10:37

een maaltijd cheque word altijd aanzien als loon ???
niet mee akkoord .

ps . het is niet om moeilijk te doen en de slimste te zijn , maar om bij te leren dat ik dit antwoord .

De toekenning van maaltijdcheques wordt beperkt en omkaderd door het KB van 31.03.1994. Het voordeel toegekend onder de vorm van maaltijdcheques wordt altijd als loon beschouwd.

Terug naar “Loon”