terugbetalen vakantiegeld

Janko
Topic Starter
Berichten: 1

terugbetalen vakantiegeld

#1 , 21 apr 2008 12:29

Ik werk voor het OCMW, maar ben sinds juli 2006 in voltijdse loopbaanonderbreking.
Verleden week kreeg ik van mijn werkgever een brief met de melding dat mijn vakantiegeld voor 2006 verkeerd berekend werd, en dat ik 500 euro moet terug betalen.
Gezien mijn huidige financiele situatie, is dat voor mij op dit ogenblik onmogelijk. Bovendien vind ik dat ZIJ een fout gemaakt hebben waardoor IK nu in de problemen zou komen...
Mijn vraag: heeft mijn werkgever het dwingende recht die terugbetaling te eisen, of kan hij in deze enkel rekenen op mijn eventuele 'goodwil' ?

Met vriendelijke groet en dank,
Janko.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stroedel
Berichten: 5

#2 , 06 mei 2008 12:51

wij hebben zulk gelijkens meegemaakt.. in het kort :
in 2004 was er teveel aan vakantiegeld berekend door sociaal secretariaat.
mijn vrouw was sinds 2005 gestopt bij toenmalige werkgever.
Normaal heeft firma dan nog recht op 1 jaar om mogelijke vorderingen te innen.. maar pas in 2007 kwamen ze met de melding dat er teveel betaald geweest was in 2004. Onze vakbond zei ons toen dat ze hier geen recht meer op hadden.. maar sociaal secretariaat had het slim gespeeld, om via vrederechter te proberen om een onverschuldige betaling in te roep, welke dan een 20 jarige verjaring had ipv één jaar volgens arbeidsrecht.
Onze advocaat en advocaat van vakbond hadden dit uitgezocht..
maar bleek dat sociaal secretariaat geen recht meer had op dit geld.
Maar .. zaak komt voor de vrederechter in Asse.
Deze besluit dat het een onverschuldigde betaling is..
welke een fout van hem was.. om dit te besluiten.
Was tegen alle wetten van het arbeidsrecht...
Dus wij dienden 1000 € plus kosten en intresten te betalen.
Terwijl ik nog steeds van oordeel ben dat dit foutief is..
Maar we konden amper in beroep gaan omdat het bij vrederecht was..
en bedrag te klein was om in hoger beroep te gaan.. dit zou ons enorm veel geld kosten.. wie weet ging er nog een rechter nog eens een fout maken!

Resultaat: betalen mochten we...

Dus pas toch op met het niet betalen..

Reclame

Terug naar “Loon”