Ontslag gekregen: werken bij andere werkgever tijdens opzegtermijn -> invloed op belastingen

Laurens___
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag gekregen: werken bij andere werkgever tijdens opzegtermijn -> invloed op belastingen

#1 , 19 dec 2018 16:41

Goeiemiddag,

Vandaag ben ik ontslagen, er is te weinig werk momenteel. Ik heb 9 maand gewerkt bij mijn werkgever. Hierdoor heb ik recht op 6 weken opzegtermijn. Ik hoef deze 6 weken niet te presteren. Deze zullen wel netjes worden uitbetaald. Ik ben actief in een sector waar ik realistisch gezien toch een nieuwe job zou kunnen hebben binnen deze 6 weken. Mijn werkgever laat het toe dat ik reeds bij een andere werkgever zou gaan werken, zonder dat de uitbetaling van mijn opzegtermijn in het gedrang komt. Er werd mij wel meegegeven dat dit invloed kan hebben op te betalen belastingen, omdat ik dan een dubbel inkomen kan hebben. Gaat dit om een serieuze invloed of is dit kleinschalig aangezien ik maar éénmalig een dubbel "inkomen" zal krijgen?

Met vriendelijke groeten,

Laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2018 16:56

Beste Laurens,

Indien de werkgever toestaat dat er geen opzegtermijn vervuld dient te worden, begint deze vanzelfsprekend ook niet te lopen. U krijgt gewoon een vergoeding (gebaseerd op die termijn), onafhankelijk of u niet onmiddellijk aan de slag gaat of niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Laurens___
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2018 17:02

Eigenlijk gaat het dus om een verbrekingsvergoeding? Er werd mij tijdens het gesprek verteld dat het om een opzegtermijn gaat. Verbrekingsvergoeding lijkt mij een beter woord als ik het termijn niet meer hoef te presteren. Ik ben dus volledig vrij om ergens anders te gaan werken zonder enige gevolgen?

Weet u wat de invloed is op de te betalen belastingen van een "dubbel inkomen" als ik loon krijg bij mijn nieuwe werkgever + geld van dit opzegtermijn bij mijn oude werkgever?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2018 17:42

Je betaald in Belgie belastingen op je verdiensten, ik neem aan dat er ook al bedrijfsvoorheffing gedaan is
En er heeft nog nooit iemand meer betaald dan hij heeft verdiend.

En vergeet niet dat je wel 16% verlofgeld op krijgt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 dec 2018 20:10

Er werd mij wel meegegeven dat dit invloed kan hebben op te betalen belastingen, omdat ik dan een dubbel inkomen kan hebben. Gaat dit om een serieuze invloed of is dit kleinschalig aangezien ik maar éénmalig een dubbel "inkomen" zal krijgen?
Komt er op neer dat je 1,5 maanden extra loon hebt als je meteen aan de slag kan.
Je gaat daar ook extra belastingen op betalen (ex werkgever houdt al wel een deel in)
Is een loonopslag van zo'n 12% als je nieuwe job hetzelfde betaalt
Je houdt altijd meer over van meer loon ...


Bediende ? Bedenk dan ook dat een deel van de opzegvergoeding, zo'n 3/4de van je vakantiegeld omvat voor 2019 !

Terug naar “Loon”