werkgever weigert plots bonus aan 1 persoon

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

werkgever weigert plots bonus aan 1 persoon

#1 , 15 dec 2018 08:43

In het bedrijf is een CAO getekend (reeds 2 x 2 jaar) die een extra bonus toekent aan personen die met brugpensioen gaan (SWT)
Hierin wordt niet gesproken over personen die met effectief pensioen gaan op 65 jaar.
De bonus betreft o.a. een storting in de groepsverzekering van een volledig maandloon samen met nog andere voordelen.
Sinds het bestaan van die CAO krijgt iedereen die met pensioen gaat op 65 jaar , zonder uitzondering, dezelfde voorwaarden als in de CAO vermeld, ook al ligt dit niet schriftelijk vast.
Ik ga nu als allerlaatste werknemer met pensioen op 65 jaar, en de werkgever wil mij dit voordeel niet meer toekennen. Na mij zijn de eerste 5 jaar geen mensen meer betroffen.
Alle personen die mij voorgingen bevestigen schriftelijk (mail) dat ze deze voordelen allen gekregen hebben.
De argumentatie van de werkgever is erg zwak;" ik beslis en daarmee uit."
Ik had steeds een (heel) goede beoordeling als bediende, was nooit ziek, en kan hierin enkel een vorm van persoonlijke afrekening zien om god weet welke reden.
Vakbonden in het bedrijf worden op een sluwe manier monddood gemaakt door hen te bevorderen, van daaruit is geen medewerking te verwachten.
Hoe kan ik mij hier tegen verzetten, of handelt de werkgever hier wettelijk correct en kan ik hiertegen niets inbrengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2018 09:20

U schrijft wettelijk !
Ik kan me geen wettekst herinneren waar dit wettelijk moet .

En dit staat ook in geen enkele CAO van u bedrijf of PC van u sector, hoe kom je dan aan het woord wettelijk.?

Ik persoonlijk denk dan je werkgever daar mag mee doen wat hij wil .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 dec 2018 10:48

Je schrijft zelf dat deze regeling niet telde voor het gewone pensioen, maar enkel voor SWT
Wat is dan het probleem? Je gaat toch niet op SWT

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 dec 2018 18:12

Een jarenlang algemeen gebruik, kan een recht worden.
Dat is dan wel via de rechter.

Als u gesyndiceerd bent, hoeft u niet via de vakbondsafgevaardigden te gaan, maar kan u via een kantoor info vragen.

Terug naar “Loon”