Hoi iedereen,
Mijn vriendin werkt in de voedselsector bij een bedrijf dat ik voorlopig niet bij naam ga noemen. Maar wij zitten met enkele vragen. Ze heeft een vast contract van 38uren per week. Echter, soms gebeurt het dat ze minder werkt dan die 38u. Hoe zit het dan normaal met die overige uren die niet gewerkt zijn? Dienen die bij een vast contract met vast aantal uren niet gewoon betaald te worden?
Het bedrijf werkt hierbij als volgt. Men telt het aantal uren op dat er minder gewerkt werd per maand. Komt dit bijvoorbeeld uit op genoeg uren voor twee dagen, dan zet men op de loonbrief gewoon twee dagen als "afwezig". Wat mij dan doet denken dat ze het voor de staat laten lijken alsof mijn vriendin twee dagen afwezig was zonder wettelijke reden. Wat uiteraard niet het geval is. Ze is er gewoon iedere dag, maar doet soms minder dan 8uren door gebrek aan voldoende werk.
Is het wel correct hoe dit bedrijf hier te werk gaat? Want dit lijkt mij allerminst een correct wijze. Kan iemand me hier meer info over verschaffen? Een vakbond is binnen het bedrijf trouwens niet aanwezig. Maar om de gemoederen te sussen gaat er wel een verhaal rond dat iemand die ontslagen werd al die niet betaalde uren toch nog heeft gekregen van/via de vakbond.
En als het bedrijf hier fout handelt, welke stappen onderneemt ze dan best?
mvg,
Sander