te weinig uren: dagen op "afwezig" gezet

sanderm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

te weinig uren: dagen op "afwezig" gezet

#1 , 13 dec 2018 17:06

Hoi iedereen,

Mijn vriendin werkt in de voedselsector bij een bedrijf dat ik voorlopig niet bij naam ga noemen. Maar wij zitten met enkele vragen. Ze heeft een vast contract van 38uren per week. Echter, soms gebeurt het dat ze minder werkt dan die 38u. Hoe zit het dan normaal met die overige uren die niet gewerkt zijn? Dienen die bij een vast contract met vast aantal uren niet gewoon betaald te worden?
Het bedrijf werkt hierbij als volgt. Men telt het aantal uren op dat er minder gewerkt werd per maand. Komt dit bijvoorbeeld uit op genoeg uren voor twee dagen, dan zet men op de loonbrief gewoon twee dagen als "afwezig". Wat mij dan doet denken dat ze het voor de staat laten lijken alsof mijn vriendin twee dagen afwezig was zonder wettelijke reden. Wat uiteraard niet het geval is. Ze is er gewoon iedere dag, maar doet soms minder dan 8uren door gebrek aan voldoende werk.
Is het wel correct hoe dit bedrijf hier te werk gaat? Want dit lijkt mij allerminst een correct wijze. Kan iemand me hier meer info over verschaffen? Een vakbond is binnen het bedrijf trouwens niet aanwezig. Maar om de gemoederen te sussen gaat er wel een verhaal rond dat iemand die ontslagen werd al die niet betaalde uren toch nog heeft gekregen van/via de vakbond.

En als het bedrijf hier fout handelt, welke stappen onderneemt ze dan best?

mvg,

Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2018 10:44

Dus als ik het goed begrijp worden die dagen "afwezig" niet betaald? Het zijn geen verlofdagen of arbeidsduurverminderingsdagen die daar dan ingepland worden?

Op zich is dit niet correct: een werkgever MOET voor werk zorgen. Als er echt geen werk is, zijn werknemers technisch werkloos en moeten ze die dagen een werkloosheidsuitkering kunnen krijgen. Door hen gewoon op "afwezig" te zetten, is dit niet het geval.

Ik zou uw vriendin aanraden zich te houden aan het uurrooster in het arbeidscontract / arbeidsreglement. Als dit spreekt over 8 uu per dag, dan moet uw vriendin zich daar aan houden. Is er maar voor 6 uur werk, is dit jammer voor de werkgever, maar deze kan uw vriendin niet zomaar verplichten naar huis te gaan, want dan voldoet de werkgever niet aan zijn plicht om werk te voorzien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2018 11:01

meld dit even aan de sociale inspectie !

Dit kunnen met de werkgever soms een oplossing vinden.

mail eens naar dit adres
info.tsw@werk.belgie.be

Dit probleem komt meer voor dan men denkt in kleine bedrijfjes en in de horeca .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2018 11:20

Als er ADV dagen ingepland worden (dus wel betaald), is het aan andere zaak. Op zich ook niet correct, want verlof met in samenspraak met de werknemer ingepland worden, maar dat "vergrijp" is veel minder zwaar dan wanneer de werkgever gewoon onbetaalde afwezigheid inplant. Dit laatste kan helemaal niet door de beugel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sanderm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2018 16:28

Die dagen op "afwezig" worden inderdaad niet uitbetaald. Als er minder uren gewerkt zijn heeft ze op het einde van de maand gewoon minder. Ook al heeft ze een vast contract van 38u/week.
De claim dat je die uren die niet betaald worden toch kan "terugvorderen" via de vakbond lijkt me dan ook kant noch wal te raken. Er is niet eens een vakbond aanwezig in het bedrijf.

Waar mijn vriendin bang voor heeft is dat ze haar werk gaat verliezen als ze dit gaat aanklagen binnen het bedrijf. Het is voor ons echt niet de moment om zonder werk te vallen. Kan het bedrijf een manier verzinnen om haar buiten te werken als ze dit toch ter sprake brengt? Of zullen ze in dat geval gewoon nog meer regels overtreden?
Ze doet haar werk graag en heeft toffe collega's, dus weg wil ze daar niet. Maar het kan natuurlijk niet dat het bedrijf zo te werk gaat om minder te moeten uit betalen.

Het is niet de eerste keer dat ik merk dat dit bedrijf het niet al te nauw met de wet neemt. Ze hebben ook jaren constructies gehad met Letten en Litouwers die overvlogen uit eigen land. Die verdienden dan x aantal euro's minder per uur als mijn vriendin. In "ruil" werden ze dan samengehokt in een of andere vakantiewoning. Kostte ze wel 500eur per maand per persoon! Die praktijken lijken echter nu wel gestopt.

In ieder geval al bedankt voor jullie hulp en antwoord op de vragen in deze post!

sanderm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2018 16:30

Sorry voor de dubbelpost, maar ik lijk niet te kunnen editen.

Wat kan m'n vriendin het beste doen volgens jullie? Dit eerst intern eens aankaarten binnen het bedrijf? Of melden we het direct bij de sociale inspectie?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2018 17:48

Altijd eens aankaarten bij de werkgever.

Bij weigering de sociale inspectie inlichten, en zij zoeken dan samen met de werkgever voor een oplossing.
De sociale inspectie heeft ook als doel de werkgevers te helpen bij zulke problemen.
De sociale inspectie is niet altijd de boeman hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2018 20:26

3/7/1978 Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, → tijd ← en plaats zoals is overeengekomen..............

als u klacht indient kan u dit ook anoniem doen bij de dienst inspectie van de sociale wetten, uw werkgever kan u wel op basis van flexibiliteit minder uren laten presteren dan overeengekomen, maar moet u die wel laten inhalen binnen de referte periode

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sanderm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 dec 2018 00:18

Bedankt iedereen. Hier kunnen we wel mee verder.

Kan ze beter direct anoniem melden bij de inspectie? Want als ze het eerst gaat aankaarten en daarna de inspectie toch moet inlichten, dan zijn de puntjes ook wel snel verbonden denk ik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 dec 2018 09:26

Je kan nooit vermijden dat de werkgever uw vriendin ontslaat. Dit ontslag kan onterecht zijn, maar dan zal het initiatief van uw vriendin moeten komen om dit voor de arbeidsrechtbank aan te vechten. In dat geval ben je maar beter aangesloten bij een vakbond.

Dus als je je echt niet kan permitteren om die job te verliezen, kan je best inderdaad anoniem klacht indienen en de werkgever zelf er niet op aanspreken. Hoewel je wel volledig in je recht zou zijn, maar daar koop je weinig mee als uw werkgever u op straat zet en je zelf "het gevecht" moet aangaan achteraf...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”