Minder netto inkomen bij wettelijk samenwonen?!

Sophie1987
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Minder netto inkomen bij wettelijk samenwonen?!

#1 , 03 dec 2018 09:16

Hallo!

Ik vernam dat je minder netto inkomen overhoudt bij wettelijksamenwonen?

Mijn vriend en ik gaan een huis kopen en vragen ons af of we dan wettelijk gaan samenwonen.

Bij een vriendin van me verdienen zij elk 50 euro per maand minder.. lijkt me wel een domper..?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2018 09:29

U heeft deze vraag reeds gesteld.

En het heeft weekend geweest en dan komen er hier minder bezoekers !

Er zal wel iemand een juist antwoord kunnen geven binnen kort.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2018 10:42

Hallo!

Ik vernam dat je minder netto inkomen overhoudt bij wettelijksamenwonen?

Mijn vriend en ik gaan een huis kopen en vragen ons af of we dan wettelijk gaan samenwonen.

Bij een vriendin van me verdienen zij elk 50 euro per maand minder.. lijkt me wel een domper..?

Vriendelijke groeten
Dit kan niemand hier zeggen zonder in detail uw "fiscale situatie" te weten. Het is goed mogelijk dat wettelijk samenwonen voor u wel fiscaal interessanter is. Zeker indien één partner merkelijk meer verdient dan de andere, is de kans groot dat je kan gebruik maken van het "huwelijksquotiënt", waardoor de meest verdienende partner, minder belastingen moet betalen.

Voor zover ik weet zal het in de meeste gevallen fiscaal voordeliger zijn om wettelijk samen te wonen, maar dit is geen regel! Bij mij persoonlijk was het net fiscaal interessanter om NIET wettelijk samen te wonen. Enkel een boekhouder / fiscalist gaat u dit met zekerheid kunnen zeggen.

Nog twee opmerkingen hierbij:

1. Wat je maandelijks netto overhoudt, is niet de enige referentie om te zien hoeveel je belast wordt. Als uw vriendin en haar vriend vroeger niets van belastingen terugkregen, maar nu na de belastingsaangifte €2400 terugtrekken, hebben ze fiscaal een goede zaak gedaan, want op het einde van de rit houden ze €1200 extra over.

2. Als jullie een huis gaan kopen, zorgt wettelijk samenwonen wel voor iets meer "veiligheid" voor het geval één van beiden iets zou overkomen. Je kan met behulp van een beding van aanwas en een testament wel één en ander regelen als je feitelijk samenwoont, maar wettelijk samenwonen is in zo'n geval makkelijker / iets veiliger.

Je zal dus wat moeten afwegen, maar of wettelijk samenwonen voor jullie al dan niet fiscaal nadelig is, zal je toch moeten laten berekenen door een fiscalist, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”