Ziektedagen vs vakantiedagen

Looza
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Ziektedagen vs vakantiedagen

#1 , 30 nov 2018 17:30

Goedemiddag,

Ik ben arbeider en op 20/12 dien ik een kleine operatie te ondergaan, de chirurg schat het herstel op 2 weken (indien geen complicaties).
Echter sluit mijn werkgever vanaf 24/12 gedurende 2 weken.
Ik heb nog een aantal adv-dagen staan, omdat ik in een 40-uren week werk, en nog 3 vakantiedagen, die normaal gedurende deze sluiting ingezet zouden worden.

1) valt die sluiting onder collectief verlof?
2) kan mijn werkgever me verplichten tijdens mijn ziektedagen, toch mijn adv en vakantie op te nemen? Hij wil mij nl. niet 'dubbel' uitbetalen (gewaarborgd loon en restant adv).
Voor zover ik op de hoogte ben primeert mijn ziekte, en dient hij deze dus in te geven, en heb ik nog steeds recht op de uitbetaling van het restant van die adv-dagen aangezien ik die uren reeds gepresteerd heb zonder hiervoor loon te ontvangen.

Weet iemand hoe de vork hier juist in de steel zit?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2018 17:41

Dit zal onder collectief verlof vallen .

Normaal mag je u verlof nemen dan na je ziekte.

Langs de andere kant begrijp ik ook je baas, je had beter een week eerder je laten opereren dan had je baas er niet moeten over zagen !

Zo kan een goede werkomgeving vertroebelen zonder het te willen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Looza
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 17:51

Goedemiddag,

We zitten met een personeelstekort, waardoor ook dat niet geapprecieerd zou worden.
Het had in beide gevallen een probleem gevormd.

Mijns inziens is dan de beste optie de operatie te laten doorgaan op een ogenblik dat de collega's noch de productie eronder hoeven te lijden.

Mvg

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 nov 2018 19:22

2) kan mijn werkgever me verplichten tijdens mijn ziektedagen, toch mijn adv en vakantie op te nemen? Hij wil mij nl. niet 'dubbel' uitbetalen
Ziektedagen zijn geen verlofdagen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 30 nov 2018 21:43

1) Afgaand op hoe u het post, lijkt het mij wel.
2) Nee, zoals Inazuma al stelt.
ADV-dagen zijn in feite overuren die u gedaan heeft, die u terug neemt in een dag thuis. U bent op dit moment dus dit jaar al 3 dagen te weinig betaald (als overuren betaald zouden worden).
Dus u heeft de arbeid al verricht, nu moet uw baas die nog betalen.

Dit doet mij denken aan mijn vorige job, waar het personeel ook van 38 uur naar 40 uur wou gaan, omdat 12 dagen extra per jaar net iets aangenamer is.
Reactie van de baas: ik moet nu al 20 dagen per jaar "zomaar" betalen, en dan komen er nog eens 12 bij, waarop jullie niet werken?
Nee dus... ADV dagen is een dag vrij omdat je het werk al verricht hebt op een ander moment. Belangrijke nuance die veel bedrijfsleiders vergeten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2018 22:26

) .

ADV dagen is een dag vrij omdat je het werk al verricht hebt op een ander moment. Belangrijke nuance die veel bedrijfsleiders vergeten.
Versta me niet verkeerd hé, je heeft 100% gelijk en dit is ook zo!

Maar weet je dat de kleine bouw firma's die met een 10 tal werknemers werken, dat zij dit zeggen, dat dit de aanleiding is tot hun faillissement, die ADV dagen !

Dagen betalen zonder werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”